• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Chocolate, Mustard and a Fox - Norwegian K-Pop, Its Production and Performance

Rånes, Brian Christer Nebb
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Rånes.pdf (2.713Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/281140
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for musikk [242]
Abstract
Tilstedeværelsen av K-pop-produksjon i Norge er ikke tilfeldig. Norske produsenter identifiserer både et økonomisk og et kunstnerisk potensiale i det koreanske markedet, samtidig som koreansk musikk-industri motiverer ikke-koreanske produsenter til å eksportere pop til Korea og til å samarbeide med koreanske produsenter. Denne produksjonsmodellen tilhører S.M. Entertainments globaliseringsstrategi cultural technology. Likevel finnes det marginalt med litteratur om K-pop og K-pop-produksjon. Denne masteravhandlingen utforsker musikalsk innhold og produksjonspraksis i transnasjonalt produserte K-pop låter, og undersøker videre hvordan internasjonale og transnasjonale samarbeid utfolder seg i denne produksjonsprosessen. Oppgaven forsøker å forminske avstanden mellom hovedtemaene i Hallyu-forskning – kultur, fandom, kulturgeografi, økonomi, etnografi, eller en blanding av disse – og K-pops musikalske innhold.
 
The presence of K-pop production in Norway is not coincidental.

Norwegian producers have identified economic and artistic market

opportunities in Korea, while the Korean music industry has encouraged

non-domestic producers to export pop songs to the Korean market and to

collaborate with Korean producers. This model of production is a part of

corporate globalization strategies such as S.M. Entertainment’s “cultural

technology.” Yet, literature is scarce on the music in K-pop and its

production. This thesis explores the musical content and production

practices in transnationally produced K-pop tracks, and further investigates

how international and transnational collaborations work in the production

of K-pop. It attempts to bridge the gap between the most occurring themes

of Hallyu research – culture, fandom, cultural geography, economics,

ethnography or an interdisciplinary amalgam of these – and K-pop’s musical

content.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit