Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorErdal, Ole Freddy
dc.date.accessioned2015-04-07T14:17:33Z
dc.date.available2015-04-07T14:17:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/281020
dc.description.abstractHvorfor er skrekkfilm slik en pengemaskin? Hvorfor betaler så mange for å bli vettskremt av denne typen film, og lar seg fascinere av ekle horrormonstre gang på gang? Det må være noe i skrekkfilmer som taler instinktivt til oss mennesker. Det er tydelige indikasjoner på at millioner av år med evolusjonær tilpasning til farer og trusler i miljøet – frykten for rovdyrene i mørket som våre forfedre stod overfor – har festet seg dypt i genene våre, og frykten ser ut til å fungere tilsvarende når vi ser skrekkfilm. Er det ikke således for simpelt å kun studere skrekkfilm som kulturprodukter – et synspunkt som ofte har blitt forfektet av akademikere? Jeg vil utfordre denne ensporede tendensen ved å utforske en biokulturalistisk tilnærming til skrekkfilmens tiltrekningskraft, som ser på hvordan evolusjonært utviklet biologi og kulturell variasjon samspiller for å gjøre skrekkfilmen populær. Den norske skrekkfilmen Utburd vil bli tatt opp til biokulturalistisk dybdeanalyse, og det resulterer i nyskapende perspektiver på hvorfor mennesker tiltrekkes i hopetall av denne typen film.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectskrekkfilm, horror, utburd, monstre, frykt, biokulturalistisk analyse, evolusjonær psykologinb_NO
dc.titleModerne utburd - Skrekkfilm i et biokulturalistisk perspektivnb_NO
dc.title.alternativeModern mylingnb_NO
dc.title.alternativeHorror movies in a biocultural perspectivenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel