Moderne utburd - Skrekkfilm i et biokulturalistisk perspektiv
Abstract
Hvorfor er skrekkfilm slik en pengemaskin? Hvorfor betaler så mange for å bli vettskremt av
denne typen film, og lar seg fascinere av ekle horrormonstre gang på gang? Det må være noe i
skrekkfilmer som taler instinktivt til oss mennesker. Det er tydelige indikasjoner på at
millioner av år med evolusjonær tilpasning til farer og trusler i miljøet – frykten for rovdyrene
i mørket som våre forfedre stod overfor – har festet seg dypt i genene våre, og frykten ser ut
til å fungere tilsvarende når vi ser skrekkfilm. Er det ikke således for simpelt å kun studere
skrekkfilm som kulturprodukter – et synspunkt som ofte har blitt forfektet av akademikere?
Jeg vil utfordre denne ensporede tendensen ved å utforske en biokulturalistisk tilnærming til
skrekkfilmens tiltrekningskraft, som ser på hvordan evolusjonært utviklet biologi og kulturell
variasjon samspiller for å gjøre skrekkfilmen populær. Den norske skrekkfilmen Utburd vil
bli tatt opp til biokulturalistisk dybdeanalyse, og det resulterer i nyskapende perspektiver på
hvorfor mennesker tiltrekkes i hopetall av denne typen film.