dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen handler om hvordan mindfulness påvirker ledere etter et 8- ukers mindfulness program. Problemstillingen er som følger; ” På hvilken måte kan mindfulness ha en innvirkning i en leders arbeidshverdag?”
Hensikten med denne studien er å se om mindfulness-trening kan være hensiktsmessig som ledd i lederutvikling. Dette er særlig aktuelt i forhold til dagens komplekse arbeidsliv hvor endringer skjer raskt, og informasjonsstrømmen er stor.
Studien har et design som en intervensjonsstudie. Seks erfarne ledere har gjennomført 8- ukers egentrening i mindfulness (intervensjonen). Før og etter intervensjonen ble de seks lederne intervjuet. Formålet i det første intervjuet var å kartlegge hvordan lederne hadde det i dag. I intervjuet etter intervensjonen var målet å undersøke om lederne hadde erfart endringer underveis, og hva det har bidratt til i deres arbeidshverdag. Teori om mindfulness, stress og selvbevissthet er presentert og tatt i bruk for å belyse og forstå ledernes erfaringer.
Studiens mest sentrale funn viser til at mindfulness-treningen har skapt en større selvbevissthet hos de seks lederne. Med økt selvbevissthet har de også i større grad reflektert over sin egen livs- og arbeidssituasjon. Analysene har vist at det eksisterer en sammenheng mellom stress, emosjoner og selvbevissthet. Videre trer det frem at mindfulness-trening kan ha en positiv innvirkning på forholdene mellom disse tre: på den måten at den kan bidra til å redusere stress, øke den emosjonelle kapasiteten og å øke selvbevisstheten. Dette skaper i sum det som på engelsk omtales som økt «empowerment», det vil si en egen kraft til selvutvikling som igjen kan føre til økt kapasitet og utbytte i liv og arbeidsliv. | nb_NO |