Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorholmen, Lisbeth Marie
dc.date.accessioned2015-03-26T10:25:08Z
dc.date.available2015-03-26T10:25:08Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/280260
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet handler om barnehageledelse og tar utgangspunkt i styrers perspektiv. Tema er valgt ut fra de endringene som skjer i barnehagesektoren når det gjelder utviklingen mot større enheter. Problemstillingen er hvordan styrer fordeler lederoppgaver til pedagogiske ledere når det er flere pedagogiske ledere på hver avdeling. For å belyse problemstillingen er det utarbeidet tre forskerspørsmål. Hierarki, fordeling av oppgaver og organisasjonsstruktur er nøkkelbegreper i forskningsprosjektet. Teorigrunnlag er ledelse og Leavitts diamant, spesielt ledelse som funksjon (Børhaug, 2011). Perspektiver på organisasjon og ledelse er i dette forskningsprosjektet i hovedsak det strukturelle perspektivet (Bolman og Deal, 2009). Hierarkisk variant av det instrumentelle perspektivet og lederteamteori hører til i det strukturelle perspektivet. Jeg bruker også noe av human-resource perspektivet (Bolman og Deal, 2009). Ledertrekkteori og lederstilteori plasseres i human-resource perspektivet. I forskningsprosjektet bruker jeg kvalitativt forskerdesign med semistrukturert intervju som datainnsamlingsmetode. Jeg har latt meg inspirere av stegvis-deduktiv induktiv metode, SDI-modellen (Tjora 2010). Jeg har intervjuet 4 informanter. De er styrere som har bred kjennskap til temaet jeg vil undersøke. Funn i forskningsprosjektet viser at det er flere ulike måter styrer fordeler lederoppgaver på til pedagogiske ledere når det er flere pedagogiske ledere på hver avdeling. Funn viser at på en av forskningsbarnehagene er de pedagogiske lederne på avdelingen fullstendig likestilte når det gjelder ansvar og lederoppgaver i følge styrer. Flertallet av informantene mener det er nødvendig at en pedagogisk leder har overordnet ansvar på hver avdeling som hun kan fordele lederoppgaver til. Dette kan gjøres på flere måter. En av forskningsbarnehagene deler den avdelingen der det er flere pedagogiske ledere på i faste grupper slik at hver pedagogisk leder blir leder for sin gruppe. De største forskningsbarnehagene har et hierarki som i praksis tilsier to ledernivå på avdeling der den ene har overordnet ansvar for avdelingen og får tildelt lederoppgaver fra styrer. Funn i dette forskningsprosjektet viser også at den gruppen av pedagogiske ledere som ikke har overordnet ansvar for avdeling kan ha ulike typer oppgaver ut fra hvor de er ansatt. Det som er felles er at alle pedagogiske ledere formelt sett har samme stillingsinstruks, ansvar, oppgaver og lønnsstige. Funn i dette forskningsprosjektet kan tyde på at dette i praksis er annerledes.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan fordeler styrer lederoppgaver til pedagogiske ledere når det er flere pedagogiske ledere på hver avdeling?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel