Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAbbas Petersen, Sobah
dc.contributor.advisor
dc.contributor.advisorBokolo Junior, Anthony
dc.contributor.authorAlvsvåg, Rebekka
dc.date.accessioned2021-10-13T17:22:19Z
dc.date.available2021-10-13T17:22:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80718798:5159494
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2799886
dc.description.abstractData har blitt kalt den nye oljen og dagens overflod av data skaper både nye utfordringer og muligheter. Antallet smarte byer vokser raskt og de genererer mange typer data fra ulike domener, og har både private og kommersielle eiere. Tingenes internettsensorer, sosiale medier og andre systemer genererer enorme mengder data og mesteparten blir ikke benyttet. Data fra smarte byer har potensiale til å hjelpe interessenter og bedrifter med beslutningstaking, forbedring av brukeropplevelser og økning av inntekter ved å utnytte dataene. Dette kan bli brukt til å generere nye verdiskapende tjenester som kan forbedre livene til innbyggerne. For å kunne gjøre dette mulig trenger man enkel deling, handel og utnyttelse av data, og dette gir rom for konseptet smartby datamarkedsplass. Hovedfokuset for dette forskningsprosjektet er å designe en smartby datamarkedsplass og benytte virksomhetsarkitekturmodellering (EA) og kundereiser, for å planlegge og designe et eksempel på hvordan en slik plattform kan se ut. Det er derfor behov for å identifisere hvordan EA-modellering og tjenestedesign kan brukes til å støtte datamarkedsplasser. Videre undersøker studien hva en datamarkedsplass er og de viktigste utfordringene og trendene innenfor datahandel. Prosjektet utforsker også om det er behov for en datamarkedsplass for smarte byer slik som Trondheim, og hva som trengs i en slik plattform. Det blir også undersøkt hvordan EA-modellering og tjenestedesign kan støtte planleggingen og utformingen av en datamarkedsplass. Prosjektet har brukt en smidig metodikk med fire iterasjoner med systemdesign. Forskningsprosjektet bidrar med utvidet forskning på datamarkedsplass- og EA-modelleringsdomenet med fokus på smarte byer. Studien av eksisterende datamarkedsplasser fant ingen datamarkedsplass for Trondheim. De viktigste bidragene fra prosjektet er utformingen av smartby datamarkedsplassen, den foreslåtte prototypen, EA-modellen og kombineringen av EA-modellering og tjenestedesign for å designe en datamarkedsplass. Videre foreslår oppgaven definisjoner av en datamarkedsplass og en smartby datamarkedsplass, ettersom det ikke eksisterer noen klare definisjoner i akademisk litteratur.
dc.description.abstractData has been called the new oil and with today's abundance of data, new challenges and opportunities arise. The growing number of smart cities generate many types of data from different domains, with both private and commercial data owners. Internet of Things sensors, social media and other systems generate enormous amounts of data and the majority of it is not utilized. The smart city data has the potential to aid stakeholders and enterprises with decision making, improving user experiences and increasing revenues through leveraging on the data. This data can create new value-adding services which in turn could improve the lives of the citizens. To make this possible there is a need for easy sharing, trading and utilization of the data, which gives rise to the concept of a smart city data marketplace. The main focus of this research is to design a smart city data marketplace and adopt enterprise architecture modeling and customer journeys to plan and design an example of how such a platform could look like. Therefore, there is a need to identify how EA and service design approaches can be employed to support data marketplaces. Furthermore, the study investigates what a data marketplace is and the main challenges and trends in the data trading landscape. It also explores if there is a need for a data marketplace for smart cities like Trondheim and what is needed in such a platform. The project investigates how EA modeling and service design can support the planning and design of a data marketplace. It used an agile approach with four system design iterations. The project contributes with extended research on the data marketplace and EA domain with a focus on smart cities. The researcher was not able to find any data marketplaces for Trondheim. The main contributions are the design of the smart city data marketplace, the proposed prototype, the proposed EA model and the method of using EA modeling and service design approaches for designing the data marketplace. Furthermore, the thesis proposes definitions of a data marketplace and a smart city data marketplace, since there are currently no widely used definitions in academic papers.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Concept for Smart City Data Marketplace using Enterprise Architecture and Service Design Approaches
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel