Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Yngve
dc.contributor.authorFederl, Therese
dc.contributor.authorVik, Astrid
dc.date.accessioned2021-10-13T17:21:26Z
dc.date.available2021-10-13T17:21:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:74730471:32164462
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2799884
dc.description.abstractTannbehandlingsangst er et utbredt problem som rammer både barn og voksne, og som kan forårsake langvarige tannhelseproblemer. Angsten oppstår vanligvis i barndommen, og forebyggende tiltak rettet mot barn kan derfor være effektive for å redusere antallet personer rammet. Målet med denne oppgaven var å utforske potensialet til digitale løsninger for å forebygge tannbehandlingsangst hos barn, med et særlig fokus på læringsspill. Denne oppgaven hadde som formål å svare på følgende forskningsspørsmål: (1) Hva slags digitale løsninger for angstbehandling er beskrevet i relevant litteratur ?, (2) Hvordan vurderer fagpersoner bruken av en digital løsning for å forhindre tannbehandlingsangst hos barn?, og (3) Hvordan opplever barn den funksjonelle prototypen av et læringsspill for et slikt formål? For å svare på disse spørsmålene gjennomførte vi en strukturert litteraturstudie og en forstudie av en tannklinikk som tilbyr angstbehandling. Vi gjennomførte også en brukersentrert tilnærming for å designe og evaluere en funksjonell prototype av et læringsspill. Resultatene fra brukerevalueringene viser at brukerne likte spillkonseptet og at de fikk mer kunnskap om tannbehandling og tannbehandlingsangst av å spille spillet. Likevel viste resultatene også at konseptet kan videreutvikles for å øke underholdningsverdien og læringsutbyttet. Studien resulterte i en prototype av et læringsspill for forebygging av tannbehandlingsangst og i fem nye retningslinjer for design for angstforebyggende læringsspill: (1) Inkluder voiceover av tekst og dialog i spillet, (2) Gjenta informasjon for å øke sannsynligheten for å oppnå læringsmålene, (3) Sørg for at historien og de angstfremkallende elementene er realistiske, (4) Gi frihet til å utforske, og (5) Bruk metaforer for å visualisere og forenkle komplekse konsepter. Oppgaven konkluderer med at et læringsspillkonsept har potensial som et nyttig verktøy for å forebygge tannbehandlingsangst hos barn.
dc.description.abstractDental anxiety is a widespread problem that affects both children and adults and that can cause long-lasting dental health problems. It typically emerges during childhood, and preventive approaches targeted at children can therefore be effective in reducing the total number of people afflicted. This thesis aims to explore the potential of digital technology in preventing dental anxiety in children, with a particular focus on serious games. This thesis sets out to answer the following research questions: (1) What kinds of digital solutions for anxiety treatment are described in relevant literature?, (2) How do professionals involved in dental anxiety treatment view the use of a digital solution to prevent dental anxiety in children?, and (3) How do children experience the functional prototype of a serious game for such a purpose? To answer these questions, we conducted a structured literature review and a preliminary study of a dental anxiety treatment service, and we employed a user-centred approach to design and evaluate a functional prototype of a serious game. Results from the user evaluations show that the users enjoyed the game concept and that they gained more knowledge about dental treatments and dental anxiety. Nonetheless, the results also showed that the concept should be further developed to increase engagement and learning outcome. The study resulted in a serious game prototype for dental anxiety prevention and in five emerging design guidelines for serious games for anxiety prevention: (1) Include voice-over of in-game text and dialogue, (2) Repeat information to increase the probability of achieving the learning objectives, (3) Keep the story and anxiety-inducing elements realistic, (4) Provide freedom to explore, and (5) Use metaphors to visualize and simplify complex concepts. The thesis concludes that a serious game concept has the potential to be a helpful tool in preventing dental anxiety in children.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring the Potential of a Serious Game Concept for Dental Anxiety Prevention in Children
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel