Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFolland, Jan Kjetil
dc.date.accessioned2015-03-19T15:22:33Z
dc.date.available2015-03-19T15:22:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/279811
dc.description.abstractdenne oppgaven er det satt fokus på lederutvikling ute på avdelingen i Sjøforsvaret. Gjennom utdanningen som Sjøforsvarets offiserer gjennomfører frem til de starter sin karriere som yrkesoffiser i Sjøforsvarets avdelinger, er fokuset mot lederutvikling sentralt. Etter fullført utdanning er det lagt opp til at videreutvikling og oppfølging av lederegenskaper skal skje gjennom årlige medarbeidersamtaler og tjenesteuttalelser. I komplekse militære operasjoner vil lederskap være det som sørger for at de ulike avdelingene og personellet bidrar sammen for å oppnå felles mål. I slike operasjoner er det avgjørende at beslutningsmyndighet ligger hos den personen som er ute i den faktiske situasjonen, og som har et best bilde av hva som skjer. Det vil derfor være viktig at denne personen er i stand til å ta gode beslutninger uten å skulle måtte henvende seg til en høyere myndighet, som gjerne sitter langt unna situasjonen. Disse beslutningene må kunne være basert på det oppdraget vedkommende har fått. Utvikling av lederegenskaper er dermed av avgjørende betydning og vil være en kontinuerlig prosess hvor den enkelte må utvikle seg hele tiden for å kunne takle nye oppdrag og nye situasjoner. Denne studien har avdekket at denne oppfølgingen er veldig avhengig av hvilken holdning den enkelte leder har til videreutvikling av lederegenskaper og oppfølging av dette. Samtidig styres dette av hvilke prioriteringer som gjøres i det daglige arbeidet. Medarbeidersamtalen i dagens form kan være et godt verktøy for å gi en samlet tilbakemelding for en lengre periode. Dette krever at de konklusjonene som kommer ut av denne samtalen følges opp av både leder og medarbeider. Studien viser at dette i liten grad er tilfelle, og at det er ønskelig med en tettere dialog i det daglige. Tjenesteuttalelsen, slik den brukes i dag, er lite egnet som verktøy i lederutviklingen. Den er mer et virkemiddel for å drive seleksjon opp mot videre stillinger og utdanning innad i Forsvaret, enn et viktig virkemiddel for å skulle videreutvikle medarbeidere. Av studien fremkommer det også at det er ønskelig at en evaluering kommer fra flere enn den nærmeste lederen. Spesielt fremheves viktigheten av tilbakemeldinger fra medarbeidere som observerer i det daglige, og da i mye større grad personell på samme nivå og nivåene under.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.subjectLederutviklingnb_NO
dc.subjectsjøforvaretnb_NO
dc.subjectmedarbeidersamtalenb_NO
dc.subjecttjenesteuttalelsenb_NO
dc.titleLederutvikling i Sjøforsvaret - En studie av betydningen av medarbeidersamtaler og tjenesteuttalelsernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel