• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virksomme virkemidler når unge med tegnspråk skal bistås til arbeid – en kunnskapsoversikt

Jakobsen, Klara; Carstensen, Tove
Research report
Thumbnail
View/Open
Jakobsen_Carstensen_2015.pdf (4.269Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/279764
Date
2015-03-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap [3482]
Abstract
Bakgrunn: På tross av intensjonen om et mer inkluderende arbeidsliv i Norge viser det seg at gruppen unge med redusert funksjonsevne har vansker med å komme ut i lønnsarbeid. Med utgangspunkt i det nasjonale forsøket «Praksis og kunnskapsutvikling i NAV-kontor», er formålet med denne rapporten å samle aktuell kunnskap av betydning når NAV-ansatte skal bistå unge med tegnspråk til arbeid.

Metode: For å skaffe et bredt kunnskapstilfang er det utført litteratursøk i vitenskapelige

artikler og faglige rapporter, foruten i sentrale føringer og lovverk. Individuelle intervju er

gjennomført med arbeidsgivere for døve og unge tegnspråklige arbeidstakere. Via SKYPE er det også foretatt intervju med ansatte i aktuelle fagmiljø i Uppsala og Castberggård i København.

Resultat: På bakgrunn av det innsamlede materialet fremholdes enkelte forhold av flere

kilder som vesentlig når unge med tegnspråk skal bistås til lønnsarbeid. Dette er først og

fremst behovet for en relevant opplæring og en nødvendig støtte under utdanningen som kan sikre en god formalkompetanse. Siden overgangen mellom utdanning og lønnsarbeid er utfordrende, fremsettes et ønske om at NAV presenterer seg og sine tilbud tidlig i utdanningsløpet. En tett individuell oppfølging, gjerne av NAV-ansatte som kan tegnspråk, er også viktig. Foruten bistand til tilrettelegging på arbeidsplassen tydeliggjør arbeidsgiverne behovet for en fast person i NAV som de kan forholde seg til. Opplæring i enklere tegnspråk for arbeidsledere og kolleger kan også være med på å bedre kommunikasjonen på arbeidsplassen og derigjennom gjøre integrasjonsprosessen lettere.

Konklusjon: NAV-ansatte har en viktig funksjon når de skal bistå unge med tegnspråk til

lønnsarbeid. For å kunne dokumentere gode virkemidler og effektiv innsats, vil det med

utgangspunkt i aktuell kunnskap være behov for et systematisk valg av tiltak som kan

utprøves og evalueres.
Series
Rapportserie fra Senter for helsefremmende forskning HiST/NTNU;2015/02

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit