Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJaccheri, Letizia
dc.contributor.authorMelzer, Andreas Kristiansen
dc.contributor.authorRoarsen, Anna Kristine
dc.date.accessioned2021-10-12T17:22:31Z
dc.date.available2021-10-12T17:22:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:74730513:33282333
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2789445
dc.description.abstractFree-to-Play modellen har blitt populær i spillindustrien de siste tiårene. Spillene er gratis, og ytterligere funksjonalitet kan kjøpes. Ulike inntjeningsmekanismer blir brukt for å generere inntekt. Disse mekanismene har blitt sett på som problematisk, spesielt når barn er spillerne. Et begrenset antall studier har fremhevet problematikken med slike spill, men det har vært lite forskning som har sett på kritiske faktorer knyttet til Free-to-Play og barn. Formålet med dette forskningsprosjektet er å identifisere kritiske faktorer for å kunne lage Free-to-Play spill som er egnet for barn. Et systematisk litteratursøk på Free-to-Play og barn, ga oss kunnskap som motiverte oss til å forske mer på hvordan utviklere i Free-to-Play industrien adresserer barn. I dette prosjektet tar vi for oss følgende forskningsspørsmål: RQ1: Hva er resonnementet bak bruken av de ulike inntektsmekanismene i Free-to-Play spill? RQ2: Hvordan addresserer utviklere barn i Free-to-Play spill? RQ3: Hvilke faktorer må addresseres for å lage Free-to-Play spill som er egnet for barn? Vi gjennomførte et utforskende studie med 15 utviklere av Free-to-Play- og barnespill, og tre domeneeksperter. Datainnsamling ble gjort gjennom semistrukturerte intervjuer. En tematisk analyse ble gjennomført på de transkriberte intervjuene for å hente ut temaer og finne mønster på tvers av datasettet, for å kunne gi helhetlige og gode svar på forskningsspørsmålene. Resultatene viser seks grunner for valg av inntjeningsmekanismer: 1) sjanger, 2) etisk perspektiv, 3) barn, 4) insentiver for kjøp, 5) fordeler for spiller, og 6) utfordringer. Utviklere addresser barn i variende grad, hovedsakelig gjennom testing og bruk av retningslinjer. Vi identifiserte fem kritiske faktorer som burde bli tatt i betraktning knyttet til utvikling av Free-to-Play spill for barn: 1) utnytte psykologisk atferd, 2) spilldesign, 3) valg av inntjening- og sikkerhetsmekanismer, 4) prosess, og 5) ansvar. Funnene fra det systematiske literatursøket og den tematiske analysen ble brukt til å foreslå et rammeverk som utviklere kan ta i bruk for å lage Free-to-Play spill som er egnet for barn. Det er flere bekymringer knyttet til kombinasjonen av Free-to-Play og barn som vi tar tak i ved å foreslå et rammeverk som kan brukes av utviklere til å lage egnede Free-to-Play spill for barn. Vi håper denne studien kan stimulere til videre forskning knyttet til temaet Free-to-Play og barn.
dc.description.abstractThe Free-to-Play model has become popular in the gaming industry during the last decade. Games are offered for free, where additional content can be purchased. Different monetization features are used within Free-to-Play games to generate revenue. These features have been seen as problematic, especially when children are the players. A limited number of studies have highlighted the problem of these games, and little research has looked into the critical factors of Free-to-Play games and children. The objective of this research is to identify the most critical factors towards creating suitable Free-to-Play games for children. The knowledge obtained from conducting a systematic literature review of Free-to-Play games and children led us to explore further how developers in the Free-to-Play-industry address children. In this study, we aim to answer the following research questions: RQ1: What is the reasoning behind the use of different monetization features in Free-to-Play games? RQ2: How are developers addressing children in Free-to-Play games? RQ3: What factors must be addressed to create suitable Free-to-Play games for children? We performed an exploratory study with 15 developers of Free-to-Play and children's games and three domain experts. Data was gathered using semi-structured interviews. A thematic analysis was undertaken to analyze the transcribed interviews and discover themes and patterns across our data set to answer the research questions adequately. The findings revealed six reasons developers had when choosing monetization features: 1) genre, 2) ethical perspective, 3) children, 4) purchase incentive, 5) player benefits, and 6) barriers. Developers addressed children to various extent, mainly through testing and through the use of guidelines. We identified five crucial factors to take into account when developing Free-to-Play games for children: 1) exploiting psychological behavior, 2) game design, 3) choosing features, 4) process, and 5) responsibility. The findings from the systematic literature review and the thematic analysis were used to propose a framework that practitioners can use to create suitable Free-to-Play games for children. The combination of Free-to-Play and children has several concerns, which we address by proposing a framework to be used by practitioners to develop more suitable Free-to-Play games for children. We hope this study will contribute to further research regarding Free-to-Play games for children's best interest.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTowards Suitable Free-to-Play Games for Children
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel