On Fire - A Location Based, Cardiovascular Exergame
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787240Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven bidrar til NTNUs forskning på aktive videospill (exergames) som en del av Game Technology for Health (GT4H) nettverket. Et lavt nivå av fysisk aktivitet er et økende problem i dagens samfunn, da dette kan øke sannsynligheten for helseproblemer som type 2 diabetes og hjerteinfarkt. En faktor som bidrar til en mer stillesittende livsstil, er omfattende bruk av digitale medier. Basert på dette kan en mulig løsning på å bidra til økt fysisk aktivitet være å utvikle et exergame som inkluderer fysisk aktivitet i en andel av tiden brukt på digitale medier.
Basert på dette er prosjektets forskningsmål å "utvikle og evaluere et nytt exergame som bidrar til forbedret fysisk helse blant de som mangler motivasjon til å holde seg fysisk aktive". Prosjektet startet ved å gjennomføre et litteratursøk for å få innsikt i exergames, relevante teknologier og spillutvikling. Informasjonen fra dette litteratursøket ble brukt til å utvikle On Fire exergame konseptet. Dette er et lokasjonsbasert spill, der spilleren må forflytte seg for å slukke virtuelle branner plassert i den virkelige verden, noe som fører til kondisjonstrening. On Fire prototypen ble implementert for mobile enheter med iOS operativsystem ved hjelp av Unity spillmotoren, med server og database funksjonalitet på Firebase plattformen.
Prototypen ble så distribuert til 20 brukere som testet den i 19 dager, dette ble gjort for å få innsikt i hvordan den påvirket spillernes motivasjon for fysisk aktivitet og deres aktivitetsnivå. Kvalitativ og kvantitativ data ble samlet ved hjelp av spørreskjema, intervjuer, observasjoner og brukerdata gjennom testperioden. Ved å analysere denne dataen fremkom det statistisk signifikante bevis som tilsier at On Fire hadde en positiv påvirkning på spillernes motivasjon for fysisk aktivitet og deres aktivitetsnivå, spesielt for de brukerne som ble kategorisert som fysisk inaktive før testperioden. This master’s thesis contributes to NTNU’s research on exergames as a part of the Game Technology for Health (GT4H) Network. A lack of physical activity is an increasing concern in today’s society, leading to higher probabilities of health issues such as type 2 diabetes and heart attacks. One of the factors that lead to a more sedentary lifestyle is the extensive use of digital media. Therefore, a possible solution to increase physical activity is to develop an exergame that includes physical activity in a portion of the time spent using digital media.
Based on this, the project’s overall research goal is to "develop and evaluate a new exergame that contributes to improved physical health amongst people lacking the motivation to stay physically active". Initially, a literature review was performed to gain insight into exergames, relevant technologies, and game development. The information from this literature review was used to develop the On Fire exergame concept. In this location-based exergame, the player must relocate to extinguish virtual fires in real-world locations, resulting in cardiovascular exercise. The On Fire prototype was implemented for iOS mobile devices using the Unity game engine, with server and database functionality in the Firebase platform.
The prototype was distributed to a group of 20 users for 19 days to gain insight into its impact on player’s motivation for and level of physical activity. Qualitative and quantitative data was produced using questionnaires, interviews, observation, and usage data during the test period. Analyzing this data revealed statistically significant evidence that On Fire had a positive impact on the players’ motivation and level of physical activity, especially for users that were considered physically inactive before the test period.