Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.authorAkre-Aas, Cathrine
dc.contributor.authorKindem, Ingrid
dc.date.accessioned2021-10-03T16:36:21Z
dc.date.available2021-10-03T16:36:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:74730513:29912961
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787238
dc.description.abstractKjønnsforskjellene i Informasjons- og Kommunikasjonsteknologi (IKT) er et stort samfunnsmessig problem, både innen utdanning og i teknologibransjen. Flere initiativer har forsøkt å adressere problemet og spill har blitt antydet for å være et lovende virkemiddel for å bekjempe kjønnsgapet ved å øke jenters oppfatning av IKT. Denne forskningen utforsker utformingen, implementeringen og evalueringen av XploreIT: et minispillbasert nyttig spill (serious game) for tenåringsjenter. Spillet har som overordnet læringsmål å øke jenters bevissthet og interesse for IKT. XploreIT er basert på fire underordnede læringsmål: Bekjempe Stereotypier, Fremme Selvtillit, Gi Rollemodeller og Øke IKT-Kunnskapen. Læringsmålene skal støtte det overordnede læringsmålet til XploreIT. Et intervju med en kjønnsekspert ble gjennomført for å få innsikt i effekten av kjønn i spillsammenheng. Videre ble en co-design workshop utviklet av forfatterne og gjennomført med kvinnelige universitetsstudenter. Resultatene fra workshopen var ulike minispill-idéer, som ble brukt som hovedinspirasjon til XploreIT. Sammen påvirket resultatene fra intervjuet og workshopen designet av spillet. En spillekspert evaluerte den første prototypen gjennom et intervju. Tilbakemeldingene ble brukt til å forbedre spillet, før det deretter ble evaluert av N=35 jenter i 13-16-årsalderen i en digital spilløkt. Et spørreskjema ble besvart før og etter jentene spilte spillet og samlet inn data om spillernes opplevelse av XploreIT. Spilldataen og svarene fra spørreskjemaene ble brukt til å si noe om spillets innvirkning på målgruppen. Evalueringen av XploreIT tyder på at spillet oppfylte det overordnede læringsmålet. Funnene indikerer at bruken av minispill for å øke bevisstheten og interessen for IKT blant tenåringsjenter er en lovende metode for å minske kjønnsforskjellene i bransjen. I tillegg bidrar denne forskningen med en co-design workshop som kan brukes til å designe minispill med spesifikke læringsmål.
dc.description.abstractThe gender gap in ICT is a major societal issue, both in education and in the technology industry. Many initiatives have tried to address this issue, and games have been proposed as a promising tool to fight the gender gap by improving girls' perception of ICT. This research explores the design, implementation, and evaluation of XploreIT: A minigame-based serious game for teenage girls, aiming to increase their awareness and interest in ICT, which is the game's learning objective. XploreIT is based on four learning goals: Fight Stereotypes, Promote Self-confidence, Provide Role Models and Boost Knowledge. An interview with a gender expert was conducted to study the impact of gender in the context of games. Further, a co-design workshop was designed by the authors and conducted with female university students. The results from the workshop were minigame ideas, which were the main inspiration for the serious game. Together, the interview and the workshop resulted in implications for the design of the serious game that aims to increase girls' awareness and interest in ICT. A game expert evaluated the first game prototype through an interview. The feedback was used to improve the game before it was evaluated by N=35 female participants aged 13-16 in an online gameplay session. Pre- and post-questionnaires were used to collect data regarding the participants' experiences with the game. The gameplay data and the questionnaire data were used to determine the game's impact on the target group. The evaluation of XploreIT showed that the game fulfilled its learning objective. The findings indicate that using minigames to increase awareness and interest in ICT among teenage girls is a promising approach. In addition, this research provides a co-design workshop that can be utilized to design minigames with specific learning goals.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleXploreIT: A Minigame Approach to Increase Girls' Awareness and Interest in ICT
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel