dc.contributor.advisor | Rauzy, Antoine | |
dc.contributor.author | Grimstad, Joachim Nilsen | |
dc.date.accessioned | 2021-10-03T16:27:16Z | |
dc.date.available | 2021-10-03T16:27:16Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:78072655:47531360 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2787213 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Oppgavens originale intensjon var ˚a presentere en metodologi som var b˚ade enkel og anvendbar
for implementeringen av maskinlæringsteknikker for prediktivt vedlikehold, med fokus p˚a veiledet læringsalgoritmer. Oppgaven introduserer kort motivasjon og historie for fremskritt innen
vedlikeholdsfaget, før oppgaven presenterer den teoretiske bakgrunnen nødvendig for ˚a følge metodologien som s˚a blir presentert. Videre diskuteres mangler ved metodologien, som metodologiens
manglende evne til ˚a h˚andtere komponenters avhengighet og feil i flere komponenter som følge av
samme grunn˚arsak. Men ogs˚a metodologiens manglende evne til ˚a modellere komponenter med
ikke-binær evne til ˚a utføre komponentens funksjon, og usikkerheter. Det viktigste resultatet er
begrensningene ved ˚a velge p˚alitelighets blokk diagram som overordnet system modell, et valg
motivert av en naiv intensjon. Men et valg som begrenser metodologiens intensjon og potensial.
Sist presenteres videre arbeid for ˚a korrigere disse begrensningene, men samtidig beholde metodologiens intensjon. | |
dc.description.abstract | This thesis original intention was to present a methodology both simple and applicable for the
implementation of machine learning techniques for predictive maintenance, with emphasis on supervised learning algorithms. It briefly introduces the motivation and history for advances in the
field of maintenance before it presents the necessary theoretical background required to follow the
purposed methodology. It discusses the identified shortcomings of the current methodology, such as
the inability to adequately consider component dependability and common cause failures, multiple
functional states, and uncertainties. But most importantly the inadequacies of choosing reliability
block diagram as the system tier model, a choice motivated by the naive intention. But A choice
that severely constrains the potential and applicability of the presented methodology. Lastly further work to correct the discussed shortcomings of the methodology yet retain the intention is
presented. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | A Study of an Applicable Methodology for Implementaion of Machine Learning Techniques in Maintenance Engineering | |
dc.type | Master thesis | |