Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.advisorLorås, Madeleine
dc.contributor.authorLillebo, Miriam Størseth
dc.contributor.authorSolum-Sjaavaag, Julie Adele
dc.date.accessioned2021-10-01T16:19:43Z
dc.date.available2021-10-01T16:19:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80744115:20538640
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787103
dc.description.abstractDen norske regjeringen besluttet den 12. mars 2020 å stenge alle skoler på grunn av COVID-19-pandemien. Skolestengingene førte til store forstyrrelser i de norske utdanningssystemene, da skolene ble tvunget til å finne midlertidige løsninger for fjernundervisning. Dette ble referert til som "emergency remote teaching" (ERT). Situasjonen skapte dog en mulighet til å lære fra den plutselige overgangen til ERT, noe som kan påvirke digitaliseringsprosessen og fremtidig bruk av IKT i utdanning. Målet med denne forskningen var todelt: (1) sammenligne elevenes og lærernes erfaringer med fjernundervisning for å gi begge perspektivene en aktiv rolle i prosessen med å lære av det og for å avsløre potensielle forskjeller. Og (2) undersøke hvordan erfaringer fra ERT kan påvirke den pågående digitaliseringsprosessen i norske skoler. Forskningen ble gjennomført som en case-studie, der man fokuserte på en spesifikk norsk videregående skole. Skolen ble undersøkt i dybden ved hjelp av flere datagenereringsmetoder, som samlet både kvalitative og kvantitative data fra elever og lærere. Spørreundersøkelser ble rettet mot både lærere og elever for å gjøre det enkelt å sammenligne deres erfaringer med ulike aspekter ved undervisningen under pandemien. Videre ble fokusgruppeintervjuer og intervjuer brukt for å samle mer kvalitative data fra elever og lærere om hvordan IKT ble brukt, deres erfaringer og deres tanker knyttet til funn fra spørreundersøkelsene. Intervjuene samlet også informasjon om hvordan erfaringer fra fjernundervisningen kunne påvirke digitaliseringsprosessen. SAMR-modellen ble brukt til å evaluere resultatene knyttet til IKT-bruk, mens resultatene som vedrørte erfaringer ble evaluert ved hjelp av CIPP-modellen. Evalueringene resulterte i en kartlegging av hvordan IKT ble brukt, samt en oversikt over hvordan lærere og elever opplevde skolestengingene. Kartleggingen og oversikten ble videre brukt til å gjennomføre en sammenligning av oppfatningene til lærere og elever. Resultatene fra sammenligningen av oppfatninger indikerte at lærere og elever hadde opplevd fjernundervisningen forskjellig. Digitaliseringsstrategien sier at elever og lærere bør samarbeide når de skal velge hjelpemidler til undervisningen, noe som indikerer at disse forskjellige erfaringene bør bli adressert i fremtiden for å sørge for at IKT blir en integrert del av undervisningen. En undersøkelse av hvordan lærere og elever tror at ERT-erfaringene kan påvirke digitaliseringsprosessen viste at de hadde brukt digitale aktiviteter og verktøy som de synes var nyttige og som de ønsker å bruke mer. Et annet funn var at elever og lærere opplevde utfordringer med ERT under skolestengingene, som ofte var knyttet til at de ikke hadde tilstrekkelig opplæring i bruken av IKT. Det man har lært av fjernundervisningen er knyttet til programvare og lærerens kompetanse. Ved å ta tak i det lærere og elever har erfart under skolesteningene, kan man kanskje dempe utfordringer i digitaliseringsprosessen i norske skoler. Denne forskningsstudien ble gjennomført gjennom en case-studie, noe som betyr at resultatene gjelder en bestemt case. Resultatene kan likevel bidra til en bedre forståelse av hvordan elever og lærere i norske videregående skoler har opplevd ERT-situasjonen forskjellig, og hvordan dette kan påvirke den pågående digitaliseringsprosessen.
dc.description.abstractOn the 12th of March 2020, the Norwegian government decided to close all schools as a consequence of the COVID-19 pandemic. The school closures led to major disruptions in education systems, as schools were forced to find temporary solutions for teaching and learning to happen remotely. The temporary solution was referred to as emergency remote teaching (ERT). The situation created an opportunity that could be taken advantage of, as lessons learned from the sudden transition to ERT could influence the digitalization process and future use of ICT in education. The objective of this research was dualistic: (1) compare pupils' and teachers' experiences with emergency remote teaching to give both perspectives an active role in the process of learning from it and to reveal potential differences. And (2) investigate how experiences from ERT can influence the ongoing digitalization process in Norwegian schools. The research was conducted as a case study focusing on a selected Norwegian upper secondary school. The school was studied in depth using several data generation methods, collecting qualitative and quantitative data from pupils and teachers. Questionnaires aimed at both teachers and pupils were conducted, which made it easy to compare their experiences towards different aspects of teaching and learning during ERT. Further, focus group interviews and interviews were utilized to capture additional qualitative data from pupils and teachers related to how ICT was adopted, their experiences, and their thoughts regarding findings from the questionnaires. The interviews additionally obtained information about how experiences from ERT can influence the digitalization process. The SAMR model was used to evaluate the results concerning the adoption of ICT, while results connected to experiences were evaluated through the CIPP model. The evaluations led to a mapping of how ICT was adopted and an overview of how ERT was experienced during the school closures. The mapping and overview were further used to conduct a comparison of pupils' and teachers' perspectives. Results from the comparison of pupils' and teachers' perspectives indicate different experiences with ERT. The digitalization strategy states that pupils and teachers should collaborate in choosing teaching aids, which demonstrates that these differences in experiences should be addressed in the future to make ICT an integrated part of teaching and learning. An investigation of how pupils and teachers perceive that ERT experiences can influence the future adoption of ICT showed that they had been exposed to digital activities and tools they found useful and wanted to use more. Another finding was that pupils and teachers encountered challenges with ERT during the school closures, which was related to them not having sufficient training in the use of ICT. The lessons learned from ERT were mainly connected to the software and teachers' competence. By addressing these lessons learned, one can perhaps mitigate challenges with the digitalization process in Norwegian schools. This research study was conducted through a case study, which means that the results apply to one particular case. The results can still contribute to a better understanding of how pupils and teachers in Norwegian upper secondary schools have experienced the ERT situation differently and how this can influence the ongoing digitalization process.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleLearning from COVID-19 emergency remote teaching: A case study to compare pupil and teacher experiences
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel