Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørenssen, Ingvild Kvale
dc.contributor.authorDalbakken, Julie
dc.date.accessioned2021-09-30T16:25:35Z
dc.date.available2021-09-30T16:25:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79273327:15318822
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786772
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er læreres opplevelser av arbeidet med å ivareta den enkelte elev som utagerer, samtidig som man skal ivareta resten av elevgruppa. Formålet med denne studien er å undersøke tre barneskolelæreres opplevelser rundt dette arbeidet. Hvilke tanker har de? Hvordan opplever de deres praksis? Og hvordan kan tilgang på ressurser påvirke arbeidet med å ivareta elevenes faglige og sosiale utvikling. Min problemstilling for dette forskningsprosjektet er: "Hvordan opplever barneskolelærere å arbeide for å ivareta den enkelte elev som utagerer, samtidig som man skal ivareta resten av elevgruppa?" For å finne svar til denne problemstillingen valgte jeg å bruke en kvalitativ metode i form av intervju. Ved bruk av intervju har man mulighet til å søke og forstå verden sett fra intervjupersonens perspektiv. Man kan få innsikt i deres erfaringer og opplevelser knyttet til det man søker (Kvale & Brinkman, 2015). I dette forskningsprosjektet intervjuet jeg tre kontaktlærere med rundt 20 års erfaring på barneskolen. Prosjektet baserer seg derfor på deres opplevelser knyttet til problemstillingen. Under intervjuene kom det fram at alle lærerne opplevde arbeidet med å ivareta den enkelte eleven som utagerte, samtidig som resten av elevgruppa, som svært vanskelig og et stort dilemma. De fortalte også at de hele tiden må ta valg og prioriteringer som enten går ut over enkeltbarnet eller resten av elevgruppa. I møte med alle elevene og da spesielt de elevene med utagerende atferd, la lærerne vekt på arbeidet med relasjonsbygging. Ved å skape gode og trygge relasjoner til elevene, kan arbeidet med å ivareta elevene bli lettere. Elevene kan få en følelse av å bli sett, hørt og respektert av læreren, noe som er viktig for å kunne skape et klassemiljø som fremmer læring og utvikling. Fra intervjuene kom det også fram at det å være en proaktiv klasseleder kan gjøre arbeidet med å ivareta alle elevene litt enklere. Her kan lærerne være i forkant slik at uønsket atferd ikke oppstår eller man kan forhindre at den utvikler seg. De tre lærerne fortalte at tilgang på ressurser i skolen er avgjørende for hvordan man kan gjøre jobben sin. Er det mangler på dette, kan arbeidet med å ivareta den enkelte eleven med utagerende atferd, samtidig som man ivaretar resten av elevgruppa, bli enda mer krevende.
dc.description.abstractThe theme for this master’s thesis is teachers experiences of their work to preserve the individual student with disturbing behavior, while preserving the rest of the student group. The purpose of this study is to explore how three primary school teachers talk about their experiences dealing with this. What thoughts do they have? How do they experience their own practice? And how can access to resources affect the work to preserve the students’ academic and social development. My research question for this thesis is: How do teachers in primary school experience working to preserve the individual student with disturbing behavior, while at the same time preserve the rest of the student group? To find answers to this research question, I chose to use a qualitative method in the form of interviews. When using interviews, you have the opportunity to search for and understand the world from the interviewee’s perspective. One could gain insight into their experiences related to what you are seeking (Kvale & Brinkmann, 2015). In this research project, I interviewed three teachers each with around 20 years of experience in primary school. This thesis is therefore based on their experiences related to the issue of paying attention to both the individual child, and the rest of the student group. During the interviews, it was clear that all the teachers experienced the work to preserve the individual student with disturbing behavior, while they also preserve the rest of the student group, as very difficult and a huge dilemma. They also informed me that they constantly had to make choices and priorities that either effected the individual child, or the student group. When engaging with students, and especially those students with disturbing behavior, the teachers emphasized the importance of building relationships. By creating good and safe relationships with the students, the work to preserve the students could be made easier. Students could get a sense of being seen, heard and respected by their teacher, which is important in order to create a classroom environment that promotes learning and development. Based on the interviews one could also find that being a proactive class leader can make the work to preserve all the students easier. By being proactive the teachers can be one step ahead. In that way, unwanted behavior might not occur, or one could prevent it from developing. The three teachers said that access to resources in school is crucial for how to do their job properly. If there’s a lack of resources, the work to preserve the individual student with disturbing behavior, at the same time as preserving the rest of the student group, could be even more demanding.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Skal du ta av deg enkeltbarnet, eller skal du velge resten av klassen?" En kvalitativ studie av barneskolelæreres opplevelse av å arbeide for å ivareta eleven som utagerer, samtidig som resten av elevgruppa.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel