Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGarvik, Marianne
dc.contributor.authorSemenova, Yuliya
dc.date.accessioned2021-09-28T18:49:11Z
dc.date.available2021-09-28T18:49:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529603:77380024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785819
dc.description.abstractPsykiske symptomer kan føre til både emosjonelle, kognitive og sosiale problemer. For unge kan disse utfordringer gjøre det vanskelig å følge opp studiet. Verden er i stadig endring og utdannelse har fått økt betydning. Antall manuelle yrker har blitt redusert med nedlegging av industrien. Arbeidstakere uten formell kompetanse står ofte i fare for å bli utkonkurrert til fordel for mer kvalifiserte søkere. Å hjelpe studenter å fullføre studiene er derfor en viktig oppgave å ta tak i. Samtidig, er det slik at studenter som sliter psykisk møter krav som er vanskelige å tilfredstillelse. Utdanningsinstitusjonene forsøker å støtte disse studenter ved å utforme undervisningen på en universell måte, slik at studiet er tilgjengelig uansett funksjonsevne og helsetilstand. For å sikre studentenes forutsetning for likeverdig deltakelse skal universell utforming, ved behov, suppleres med individuell tilrettelegging. Disse prinsippene er nedfelt i Loven om universiteter og høyskoler og Lover om likestilling og forbud mot diskriminering. Samtidig viser forskning at til tross for tilsynelatende gode ordninger er det fortsatt mange studenter som ikke bruker tilrettelegging. Enkelte studiesteder har begrenset valg av hjelpemidler. På andre studiesteder mangler profesjonsutøvere kompetanse om psykiske problemer, mangfold og tilretteleggingsmetoder. Fordi psykiske lidelser fortsatt er et tabubelagt tema, er det en del studenter som vegrer seg for å avsløre at de sliter psykisk. I slike tilfeller blir tilretteleggingen ofte valgt bort i frykt for å skille seg ut, bli stigmatisert og diskriminert. Intensjonen min med denne oppgaven er å diskutere temaet psykiske problemer i høyere utdannelse og se dette fra forskjellige sider ved bruk av teorier og forskningsmateriale.
dc.description.abstractMental symptoms can lead to emotional, cognitive and social problems. For young people, these challenges can make it difficult to follow through their studies. In the constantly changing society, education has become more important. The number of professions demanding manual labor has reduced due to shutting down of the industry. Employees without formal competence often stay at risk of being outcompeted in favor of qualified applicants. Helping students to complete their studies is therefore an important task. At the same time, students who are struggling mentally, often have demands that are difficult to meet. Educational institutions try to support these students by designing the education in a universal way, so that it is accessible regardless of functional ability or health status. In order to ensure the students' ability for equal participation, universal design must, if necessary, be supplemented with individual accommodation. These principles are enshrined in the Act on Universities and Colleges and the Act on Gender Equality and the Prohibition of Discrimination. Despite this, the research shows that though adjustments are seemingly good, there are still many students who do not use them. Some campuses have a limited choice of aids. At other campuses, professionals may lack competence in mental health problems, diversity and facilitation methods. Because mental illness is still a taboo subject, some students are reluctant to reveal that they are struggling mentally. In this case, the facilitation is often not requested in fear of standing out, being stigmatized and discriminated. My intention with the thesis is to discuss the topic of mental health problems in education from different angles using theories and research material.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke faktorer hemmer deltakelse og gjennomføring av høyere utdannelse for studenter med psykiske lidelser?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel