dc.description.abstract | Det er i dag en allmenn oppfatning at barn har krav på trygge og gode oppvekstvilkår. Imidlertid
er realiteten dessverre at mange omsorgsgivere ikke klarer å sikre dette for barna sine.
Omsorgssvikt mot barn er en av de største truslene mot folkehelsen, og hver eneste dag utsettes
barn for sviktende omsorg fra sine nære omsorgspersoner.
Som barnevernspedagog arbeider man med å sikre at barn som lever under omsorgssvikt får
nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Forebygging og avdekking av omsorgssvikt
er derfor en fundamental del av samfunnsoppdraget, og forståelsen av omsorgssvikt er herunder
grunnleggende for en barnevernspedagog.
Denne litteraturstudien har som hensikt å undersøke dagens forståelse av omsorgssvikt, i lys av
pensumlitteratur fra én barnevernspedagogutdanning. Oppgaven er kvalitativt orientert og
søker å finne det særegne ved omsorgssvikt. For å belyse problemområdet presenteres
tilknytningsteori, en utviklingsøkologisk modell, og litteratur knyttet til god omsorg,
omsorgssvikt, sosialpsykologi, utviklingspsykologi, traumepsykologi og levekår.
Studien viser at omsorgssvikt i dag anses som en egen form for skadelig barneomsorg. Slik det
fremkommer synes begrepet omsorgssvikt å dreie seg om en manglende eller sviktende
ivaretakelse av barnets grunnleggende fysiske, emosjonelle og psykiske behov. Likevel synes
pensumlitteraturen å presentere ulike forståelsesrammer når det gjelder omsorgssvikt.
Studien finner at det i stor grad er kunnskapen fra biologien, medisinen, og spesielt psykologien
som dominerer barnevernets omsorgsvurderinger, og herunder barnevernspedagogens
forståelse av omsorgssvikt. Det synes å være spesielt fokus på kvaliteten på samspillet mellom
barn og omsorgsgiver, og omsorgsgivers evne til å møte barnets behov. Familiers levekår,
knyttet til familiers økonomi, tilknytning til arbeidsmarkedet, bosituasjon og andre materielle
forhold, synes imidlertid å bli mindre vektlagt i forståelsen av omsorgssvikt. Når det er sagt
ivaretas levekårperspektivet hos noen mer enn andre. | |
dc.description.abstract | Today children are considered to be entitled to a good and secure environment while growing
up. However, the reality is unfortunately that many caregivers fail to provide this for their
children. Child maltreatment is considered to be one of the biggest threats agains public health,
and every day children are exposed to maltreatment by their caregivers.
As a child care and welfare worker your task is to ensure that children receive necessary help,
care and protection at the right time, when caregivers fail to provide for them. To be able to
prevent and uncover child malteratment is therefore an important part of the job, as well as the
understanding of child maltreatment is fundamental for a child care and welfare worker.
The purpose of this literaturestudy is to investigate today's understanding of child maltreatment,
in light of curriculum literature included in a bachelor of child care and welfare. This study is
qualitativley oriented and seeks to find the peculiarities of child maltreatment. To shed light on
this problem area, attachment theory, a developmental ecological model, and literature related
to good childcare, child maltreatment, social psychology, developmental psychology, trauma
psychology and living conditions will be presented.
The findings of this study suggests that child maltreatment today is considered a separate form
of harmful childcare. Furthermore, the concept of child maltreatment seems to be about the
circomstances when caregivers fail to provide for their childrens physical, emotional and
psychological needs. Nevertheless, the curriculum literature seems to present different bases of
understanding when it comes to child maltreatment.
This study also suggest that the knowledge from biology, medicine, and especially psychology,
seems to be dominating the child protection services decisions when it comes to childcare, as
well as it has an impact on the child care and welfare workers' understanding of child
maltreatment. There seems to be a particular focus on the quality of interaction between
children and their caregivers, as well as the caregiver's ability to meet the child's needs.
However, families' living conditions, including families' finances, work situation, housing
situation and other material factors, seem to be less emphasized in the understanding of child
maltreatment. That said, the living conditions perspective is addressed in some of the
curriculum literature. | |