Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKojan, Bente Heggem
dc.contributor.authorRognes, LIsbeth Marie
dc.date.accessioned2021-09-28T18:47:30Z
dc.date.available2021-09-28T18:47:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:34573776
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785751
dc.description.abstractDet er i dag en allmenn oppfatning at barn har krav på trygge og gode oppvekstvilkår. Imidlertid er realiteten dessverre at mange omsorgsgivere ikke klarer å sikre dette for barna sine. Omsorgssvikt mot barn er en av de største truslene mot folkehelsen, og hver eneste dag utsettes barn for sviktende omsorg fra sine nære omsorgspersoner. Som barnevernspedagog arbeider man med å sikre at barn som lever under omsorgssvikt får nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Forebygging og avdekking av omsorgssvikt er derfor en fundamental del av samfunnsoppdraget, og forståelsen av omsorgssvikt er herunder grunnleggende for en barnevernspedagog. Denne litteraturstudien har som hensikt å undersøke dagens forståelse av omsorgssvikt, i lys av pensumlitteratur fra én barnevernspedagogutdanning. Oppgaven er kvalitativt orientert og søker å finne det særegne ved omsorgssvikt. For å belyse problemområdet presenteres tilknytningsteori, en utviklingsøkologisk modell, og litteratur knyttet til god omsorg, omsorgssvikt, sosialpsykologi, utviklingspsykologi, traumepsykologi og levekår. Studien viser at omsorgssvikt i dag anses som en egen form for skadelig barneomsorg. Slik det fremkommer synes begrepet omsorgssvikt å dreie seg om en manglende eller sviktende ivaretakelse av barnets grunnleggende fysiske, emosjonelle og psykiske behov. Likevel synes pensumlitteraturen å presentere ulike forståelsesrammer når det gjelder omsorgssvikt. Studien finner at det i stor grad er kunnskapen fra biologien, medisinen, og spesielt psykologien som dominerer barnevernets omsorgsvurderinger, og herunder barnevernspedagogens forståelse av omsorgssvikt. Det synes å være spesielt fokus på kvaliteten på samspillet mellom barn og omsorgsgiver, og omsorgsgivers evne til å møte barnets behov. Familiers levekår, knyttet til familiers økonomi, tilknytning til arbeidsmarkedet, bosituasjon og andre materielle forhold, synes imidlertid å bli mindre vektlagt i forståelsen av omsorgssvikt. Når det er sagt ivaretas levekårperspektivet hos noen mer enn andre.
dc.description.abstractToday children are considered to be entitled to a good and secure environment while growing up. However, the reality is unfortunately that many caregivers fail to provide this for their children. Child maltreatment is considered to be one of the biggest threats agains public health, and every day children are exposed to maltreatment by their caregivers. As a child care and welfare worker your task is to ensure that children receive necessary help, care and protection at the right time, when caregivers fail to provide for them. To be able to prevent and uncover child malteratment is therefore an important part of the job, as well as the understanding of child maltreatment is fundamental for a child care and welfare worker. The purpose of this literaturestudy is to investigate today's understanding of child maltreatment, in light of curriculum literature included in a bachelor of child care and welfare. This study is qualitativley oriented and seeks to find the peculiarities of child maltreatment. To shed light on this problem area, attachment theory, a developmental ecological model, and literature related to good childcare, child maltreatment, social psychology, developmental psychology, trauma psychology and living conditions will be presented. The findings of this study suggests that child maltreatment today is considered a separate form of harmful childcare. Furthermore, the concept of child maltreatment seems to be about the circomstances when caregivers fail to provide for their childrens physical, emotional and psychological needs. Nevertheless, the curriculum literature seems to present different bases of understanding when it comes to child maltreatment. This study also suggest that the knowledge from biology, medicine, and especially psychology, seems to be dominating the child protection services decisions when it comes to childcare, as well as it has an impact on the child care and welfare workers' understanding of child maltreatment. There seems to be a particular focus on the quality of interaction between children and their caregivers, as well as the caregiver's ability to meet the child's needs. However, families' living conditions, including families' finances, work situation, housing situation and other material factors, seem to be less emphasized in the understanding of child maltreatment. That said, the living conditions perspective is addressed in some of the curriculum literature.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNår omsorgen svikter – hvordan forstå omsorgssvikt i lys av pensumlitteratur fra én barnevernspedagogutdanning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel