• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Når omsorgen svikter – hvordan forstå omsorgssvikt i lys av pensumlitteratur fra én barnevernspedagogutdanning

Rognes, LIsbeth Marie
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:79529906:34573776.pdf (6.643Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2785751
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [848]
Abstract
Det er i dag en allmenn oppfatning at barn har krav på trygge og gode oppvekstvilkår. Imidlertid

er realiteten dessverre at mange omsorgsgivere ikke klarer å sikre dette for barna sine.

Omsorgssvikt mot barn er en av de største truslene mot folkehelsen, og hver eneste dag utsettes

barn for sviktende omsorg fra sine nære omsorgspersoner.

Som barnevernspedagog arbeider man med å sikre at barn som lever under omsorgssvikt får

nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Forebygging og avdekking av omsorgssvikt

er derfor en fundamental del av samfunnsoppdraget, og forståelsen av omsorgssvikt er herunder

grunnleggende for en barnevernspedagog.

Denne litteraturstudien har som hensikt å undersøke dagens forståelse av omsorgssvikt, i lys av

pensumlitteratur fra én barnevernspedagogutdanning. Oppgaven er kvalitativt orientert og

søker å finne det særegne ved omsorgssvikt. For å belyse problemområdet presenteres

tilknytningsteori, en utviklingsøkologisk modell, og litteratur knyttet til god omsorg,

omsorgssvikt, sosialpsykologi, utviklingspsykologi, traumepsykologi og levekår.

Studien viser at omsorgssvikt i dag anses som en egen form for skadelig barneomsorg. Slik det

fremkommer synes begrepet omsorgssvikt å dreie seg om en manglende eller sviktende

ivaretakelse av barnets grunnleggende fysiske, emosjonelle og psykiske behov. Likevel synes

pensumlitteraturen å presentere ulike forståelsesrammer når det gjelder omsorgssvikt.

Studien finner at det i stor grad er kunnskapen fra biologien, medisinen, og spesielt psykologien

som dominerer barnevernets omsorgsvurderinger, og herunder barnevernspedagogens

forståelse av omsorgssvikt. Det synes å være spesielt fokus på kvaliteten på samspillet mellom

barn og omsorgsgiver, og omsorgsgivers evne til å møte barnets behov. Familiers levekår,

knyttet til familiers økonomi, tilknytning til arbeidsmarkedet, bosituasjon og andre materielle

forhold, synes imidlertid å bli mindre vektlagt i forståelsen av omsorgssvikt. Når det er sagt

ivaretas levekårperspektivet hos noen mer enn andre.
 
Today children are considered to be entitled to a good and secure environment while growing

up. However, the reality is unfortunately that many caregivers fail to provide this for their

children. Child maltreatment is considered to be one of the biggest threats agains public health,

and every day children are exposed to maltreatment by their caregivers.

As a child care and welfare worker your task is to ensure that children receive necessary help,

care and protection at the right time, when caregivers fail to provide for them. To be able to

prevent and uncover child malteratment is therefore an important part of the job, as well as the

understanding of child maltreatment is fundamental for a child care and welfare worker.

The purpose of this literaturestudy is to investigate today's understanding of child maltreatment,

in light of curriculum literature included in a bachelor of child care and welfare. This study is

qualitativley oriented and seeks to find the peculiarities of child maltreatment. To shed light on

this problem area, attachment theory, a developmental ecological model, and literature related

to good childcare, child maltreatment, social psychology, developmental psychology, trauma

psychology and living conditions will be presented.

The findings of this study suggests that child maltreatment today is considered a separate form

of harmful childcare. Furthermore, the concept of child maltreatment seems to be about the

circomstances when caregivers fail to provide for their childrens physical, emotional and

psychological needs. Nevertheless, the curriculum literature seems to present different bases of

understanding when it comes to child maltreatment.

This study also suggest that the knowledge from biology, medicine, and especially psychology,

seems to be dominating the child protection services decisions when it comes to childcare, as

well as it has an impact on the child care and welfare workers' understanding of child

maltreatment. There seems to be a particular focus on the quality of interaction between

children and their caregivers, as well as the caregiver's ability to meet the child's needs.

However, families' living conditions, including families' finances, work situation, housing

situation and other material factors, seem to be less emphasized in the understanding of child

maltreatment. That said, the living conditions perspective is addressed in some of the

curriculum literature.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit