dc.contributor.advisor | Nilsen, Marianne | |
dc.contributor.author | Blokkum, Astrid | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T18:46:13Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T18:46:13Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:71414158:21770640 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2785700 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven omhandler informantenes erfaring med risikovurdering av barn og
unge i barnevernsfaglig arbeid. Spørsmålene for oppgaven har vært hva kan risikovurderinger
bidra med inn i barnevernsfaglig arbeid. Har dagens risikovurderinger noen mangler? Det er i
dag utarbeidet flere rapporter som viser til manglende kompetanse på risikovurdering hos
sosialarbeidere, og at plasseringer som gjøres av barn og unge på institusjon virker tilfeldige.
Kan risikovurderinger bidra til mer kunnskap om barnet og sikre bedre tiltaksvalg?
Denne oppgaven har utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn, virkeligheten
slik vi oppfatter den er konstruert. Denne type konstruktivisme skjer igjennom språket, og er
også begrenset igjennom språket. Fakta og hva som er en sannhet oppstår først når mennesker
i fellesskap er enige om den og praktiserer den.
Som grunnlag for innhenting av data er kvalitativ metode brukt, hvor det ble gjort 6
dybdeintervju av 7 informanter som jobber innenfor fagfeltet barnevern. Oppgaven tar
utgangspunkt i forståelsen til Christensen og Kojans (2016) beslutningsteori for å danne en
forståelse av hvor komplekst barnevernfaglig arbeid er. samt forståelsen av risk, need and
responsivity modellen (Bonta og Wormith 2014), som viser hvordan risikovurderingene er
forstått.
Hovedfunnene i denne oppgaven er at risikovurderinger kan bidra til å systematisere den
kunnskapen som finnes, samt å bidra til å skape et helhetsblikk i komplekse saker hvor det er
mer enn ett grunnproblem. Slik dagens risikovurderinger i dag brukes, blir barnet som oftest
ikke snakket med i forbindelse med en risikokartlegging. Barn og unge har således ikke
mulighet til å kunne påvirke eller uttale seg om risikokartleggingen før den er konkludert.
Alle informantene var kritiske til den manglende medvirkningen barn og unge hadde i denne
prosessen. Det kom frem at beskrivelsen av den psykiske helsen var mangelfull og
underrapportert. Noe som ifølge informantene førte til feil tiltaksvalg og uplanlagte flyttinger.
Informantenes erfaring var at ved en felles forståelse rundt en risikokartlegging, la det
grunnlaget for bedre tverrfaglig samarbeid på tvers av tjenester.
En risikovurdering vil kunne tilføye den systematikken som mangler i dagens
barnevernsarbeid. Samtidig trenger de systematiske risikovurderingene en gjennomgang, slik
at den psykiske helsen blir bedre utredet i kartleggingen, og at barnets stemme blir et naturlig
bærende element | |
dc.description.abstract | This thesis is about child-welfare workers experiences with risk assessments of children and
teenagers in the child-welfare industry. The questions making the baseline for the thesis have
been; how can risk assessment contribute to the work in child welfare? Are there any flaws to
the most commonly used risk assessments? There are several recent reports highlighting a
lack of knowledge about risk assessments in child welfare workers. This can make the
decision-making process when rehoming children and teenagers seem random. Can risk
assessments to more knowledge about the child/teen and therefore better choices when
relocating?
The theoretical knowledgebase in this thesis is based on social constructivism, where
reality recognizes learners construct new understandings and knowledge, integrating with
what they already know. This type of constructivism both takes place and is limited by our
language. Facts and what is perceived to be true only occurs when humans in community
agree and practices it.
The method to collect data is qualitative methodology. Six in-depth interviews with seven
informants from different areas of expertise within child welfare were conducted. The
understanding of Christensen og Kojans (2016) decision-making theory forms the basis to
comprehend the complexity in work and decision-making in the child welfare industry. As
well as the understanding of the risk, need and responsivity model (Bonta og Wormith 2014),
which shows how we interpret the risk assessments themselves.
The main finding from gathering information while working with this thesis is that risk
assessments contribute to a better process when systemizing and organizing knowledge and
information about each child. Further the risk assessments can help give a holistic view in
complex cases where there are several pressing issues. With the way risk assessments are
being used today, the child is often not spoken to during the risk assessment process. This
way of working does not give the children the opportunity to influence or comment on
the risk assessment. All the informants interviewed expressed critical views to the lack of
influence given and the lack of description when it comes to mental health issues. This in turn
led to unfortunate placements and unplanned relocations. All the informants expressed that a
4
common understanding on how to work with risk assessments made the basis for better
interdisciplinary cooperation amongst the different fields in child welfare.
A risk assessment would be able to add the systematics that is missing in today's child welfare
methods. At the same time the risk assessments are in need of a review to better highlight the
child's mental health and at the same time making the child's voice a natural element in the
process. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Risikovurdering av barn og unge.
Erfaring med risikovurdering av barn og unge i
barnevernfeltet | |
dc.type | Master thesis | |