dc.contributor.advisor | Berg, Berit | |
dc.contributor.author | Grønbech, Hanne | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T18:45:55Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T18:45:55Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:55469977:59569648 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2785686 | |
dc.description.abstract | Med denne studien ønsker jeg å undersøke hva som påvirker barnehagelærere, i møte med barn
som kan være utsatt for vold og omsorgssvikt av foreldre eller andre omsorgsspersoner. Hvilke
utfordringer møter de ansatte knyttet til denne problematikken?
Studien har en kvalitativ tilnærming der jeg har intervjuet barnehagelærere i ulike barnehager i
en kommune i Norge. Jeg gjennomførte 6 intervjuer med barnehagelærere i ulike barnehager.
Med utgangspunkt i deres erfaringer og tanker, ønsker jeg å få et innblikk i utfordringer knyttet
opp mot å se barn utsatt for vold og omsorgssvikt i barnehagen.
Funnene fra undersøkelsen viser flere grunner til at det er vanskelig å se barns signaler på vold
og omsorgssvikt. Dette er ofte en bekymring som starter med en magefølelse, men som utvikler
seg over tid. De daglige møtene med barn og foreldre gir barnehagelærere gode muligheter til
å se, men samtidig oppleves det å bli godt kjent som en utfordring i å se det misbrukte barnet.
Jeg fant fire utfordringer i møtet med barn som bekymrer. Det første var utfordringer med å
forstå hva et barns atferd betyr, og se dette som en mulig reaksjon på vold og omsorgssvikt. Det
neste er foreldresamarbeidet, hvor det kan være utfordrende å ta opp noe vanskelig som
omhandler barnet deres. Videre fant jeg at barnehagelærerne opplever å ikke ha nok kunnskap
om vold og omsorgssvikt mot barn. Flere ønsker mer kompetanse fra utdanningen, for å bli
bedre forberedt på hva som venter dem når de kommer ut i jobb i barnehagen. De ønsker å
være bedre rustet til å kjenne igjen barns mulige signaler på vold og omsorgssvikt. Den siste
utfordringen indikerer at det oppleves vanskelig å prate med små barn om vold og
omsorgssvikt.
Personalet i barnehagen skal vite hvordan omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep kan
forebygges og oppdages. Å greie dette er utfordrende på ulike nivå. Det er en ting å ha
kunnskap om vold og omsorgssvikt, men det er noe annet å vite hvordan man skal gå frem når
et barn bekymrer. Fra magefølelsen kommer snikende, er det et enormt ansvar som hviler på
barnehagen sine skuldre i den videre håndteringen av bekymringen for barnet. Om barnehager
er godt nok kjent med hva dette ansvaret innebærer, er et spørsmål verdt å stille. | |
dc.description.abstract | In this study, I attempt to find what affects preschool teachers in their work with children who
are at risk of experiencing violence and abuse by parents or other caregivers. What challenges
do preschool teachers face connected to these issues?
This is a qualitative study where I interviewed preschool teachers from different kindergartens
in one county of Norway. The survey consisted of six single interviews. Based on the
experiences and thoughts shared in the interviews, the aim was to gain an insight into the
challenges of identifying children who are exposed to violence and abuse.
Findings from the survey indicate that there are several reasons why it is difficult to recognize
signs from children who might be exposed to violence and abuse. It often starts with a gut
feeling, and then develops over time. Daily meetings between children and their parents give
preschool teachers good possibilities to recognize signs of abuse, but at the same time these
daily meetings might also raise obstacles in recognizing an abused child.
I found four challenges when working with children that may be suspected of being an abuse
victim. Firstly, it was challenging understanding children’s behavior, and to recognize possible
reaction to violence and abuse. Secondly, positive relationships between teachers and parents
can make it difficult to talk about something profoundly negative about their child. Furthermore
I found that the pre-school teachers interviewed felt that they have insufficient knowledge
about violence and abuse against children. Several wanted more competence from their
education to be more prepared before they start working in a kindergarten. They wanted to be
better equipped to recognize possible signs of violence and abuse. The final challenge I found
was the difficulty of talking about violence and other abuse with small children.
Kindergarten staff are supposed to know how recognize and prevent abuse, including violence
and sexual abuse. This is challenging to do in many levels. It is one thing having knowledge
about violence and abuse, but it is another to know what to do when concerned about a child.
From the moment the gut feeling creeps up, the further handling of this concern is a huge
responsibility. Whether or not kindergartens are aware of the gravity of this responsibility is a
question worth asking. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Det er for enkelt å si at barnehagen ikke så dem. En kvalitativ studie om barnehagelærere sin erfaring med barn som kan være utsatt for vold og omsorgssvikt. | |
dc.type | Master thesis | |