Det er for enkelt å si at barnehagen ikke så dem. En kvalitativ studie om barnehagelærere sin erfaring med barn som kan være utsatt for vold og omsorgssvikt.
Master thesis

Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1436]
Abstract
Med denne studien ønsker jeg å undersøke hva som påvirker barnehagelærere, i møte med barnsom kan være utsatt for vold og omsorgssvikt av foreldre eller andre omsorgsspersoner. Hvilkeutfordringer møter de ansatte knyttet til denne problematikken?Studien har en kvalitativ tilnærming der jeg har intervjuet barnehagelærere i ulike barnehager ien kommune i Norge. Jeg gjennomførte 6 intervjuer med barnehagelærere i ulike barnehager.Med utgangspunkt i deres erfaringer og tanker, ønsker jeg å få et innblikk i utfordringer knyttetopp mot å se barn utsatt for vold og omsorgssvikt i barnehagen.Funnene fra undersøkelsen viser flere grunner til at det er vanskelig å se barns signaler på voldog omsorgssvikt. Dette er ofte en bekymring som starter med en magefølelse, men som utviklerseg over tid. De daglige møtene med barn og foreldre gir barnehagelærere gode muligheter tilå se, men samtidig oppleves det å bli godt kjent som en utfordring i å se det misbrukte barnet.Jeg fant fire utfordringer i møtet med barn som bekymrer. Det første var utfordringer med åforstå hva et barns atferd betyr, og se dette som en mulig reaksjon på vold og omsorgssvikt. Detneste er foreldresamarbeidet, hvor det kan være utfordrende å ta opp noe vanskelig somomhandler barnet deres. Videre fant jeg at barnehagelærerne opplever å ikke ha nok kunnskapom vold og omsorgssvikt mot barn. Flere ønsker mer kompetanse fra utdanningen, for å blibedre forberedt på hva som venter dem når de kommer ut i jobb i barnehagen. De ønsker åvære bedre rustet til å kjenne igjen barns mulige signaler på vold og omsorgssvikt. Den sisteutfordringen indikerer at det oppleves vanskelig å prate med små barn om vold ogomsorgssvikt.Personalet i barnehagen skal vite hvordan omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep kanforebygges og oppdages. Å greie dette er utfordrende på ulike nivå. Det er en ting å hakunnskap om vold og omsorgssvikt, men det er noe annet å vite hvordan man skal gå frem nåret barn bekymrer. Fra magefølelsen kommer snikende, er det et enormt ansvar som hviler påbarnehagen sine skuldre i den videre håndteringen av bekymringen for barnet. Om barnehagerer godt nok kjent med hva dette ansvaret innebærer, er et spørsmål verdt å stille. In this study, I attempt to find what affects preschool teachers in their work with children whoare at risk of experiencing violence and abuse by parents or other caregivers. What challengesdo preschool teachers face connected to these issues?This is a qualitative study where I interviewed preschool teachers from different kindergartensin one county of Norway. The survey consisted of six single interviews. Based on theexperiences and thoughts shared in the interviews, the aim was to gain an insight into thechallenges of identifying children who are exposed to violence and abuse.Findings from the survey indicate that there are several reasons why it is difficult to recognizesigns from children who might be exposed to violence and abuse. It often starts with a gutfeeling, and then develops over time. Daily meetings between children and their parents givepreschool teachers good possibilities to recognize signs of abuse, but at the same time thesedaily meetings might also raise obstacles in recognizing an abused child.I found four challenges when working with children that may be suspected of being an abusevictim. Firstly, it was challenging understanding children’s behavior, and to recognize possiblereaction to violence and abuse. Secondly, positive relationships between teachers and parentscan make it difficult to talk about something profoundly negative about their child. FurthermoreI found that the pre-school teachers interviewed felt that they have insufficient knowledgeabout violence and abuse against children. Several wanted more competence from theireducation to be more prepared before they start working in a kindergarten. They wanted to bebetter equipped to recognize possible signs of violence and abuse. The final challenge I foundwas the difficulty of talking about violence and other abuse with small children.Kindergarten staff are supposed to know how recognize and prevent abuse, including violenceand sexual abuse. This is challenging to do in many levels. It is one thing having knowledgeabout violence and abuse, but it is another to know what to do when concerned about a child.From the moment the gut feeling creeps up, the further handling of this concern is a hugeresponsibility. Whether or not kindergartens are aware of the gravity of this responsibility is aquestion worth asking.