Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.advisorBurner, Tony
dc.contributor.authorEskeland, Siri Brenna
dc.date.accessioned2021-09-28T17:53:30Z
dc.date.available2021-09-28T17:53:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76469733:14052716
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785170
dc.description.abstractElever med stort læringspotensial har fått et økt fokus de siste årene gjennom en satsing på realfag. Disse elevene blir ofte overlatt til deg selv, og forskning viser at dersom elevene ikke møter nok utfordringer i skolen vil dette bidra til at elevene utvikler både faglige og sosiale problemer. I verste fall dropper elevene ut av skolen (Idsøe, 2014). Talentsenteret ble startet opp i 2016, gjennom et nasjonalt prosjekt for elever med stort læringspotensial, med hensikt å løfte elevgruppen faglig, og gi de et samlingspunkt med likesinnede. Denne studien har som hensikt å undersøke hvordan elever med stort læringspotensial får utviklet sitt læringspotensial, og hvordan vurdering for læring kan brukes til å tilpasse undervisningen slik at disse elevene får den opplæringen de har krav på, og møter nok faglige utfordringer i skolen. Problemstillingen som er valgt er: Hvordan får elevene på Talentsenteret utviklet sitt læringspotensial? med følgende forskningsspørsmål:  Hvordan kan vurdering for læring brukes for å tilpasse opplæringen til elever med stort læringspotensial?  Hvordan opplever elever med stort læringspotensial vurderingssituasjoner? Studiens forskningsdesign er en casestudie, med intervju og observasjon som metoder for datainnsamling. Studien viser at elevene får utviklet læringspotensialet sitt på Talentsenteret, ved å arbeide med differensierte og berikede oppgaver, og møter realfag gjennom teknologiske arbeidsmetoder. Elevene opplever tilhørighet på Talentsenteret, og det kommer frem at de trives bedre med gruppearbeid når de kan samarbeide med likesinnede. De opplever også økt kompetanse, og at de lærer ting på Talentsenteret de ikke hadde lært på skolen. Dette er vesentlig når det gjelder å utvikle læringspotensialet. Elevene får ikke karakterer på Talentsenteret. Ved fravær av karakterer kommer det frem fra funnene at læringsprosessen havner i fokus. Vurderingen på Talentsenteret skjer i hovedsak for å kartlegge elevenes proksimale utviklingssone, og gi fremovermeldinger for at elevene skal nå de målene som er satt. Vurdering for læring er vesentlig for at elevene skal få nødvendige hjelpemidler til læring. Ofte er vurderingen og målene relatert til prosjektet de jobber med.
dc.description.abstractGifted students have recently been given more attention through an increased focus on science, technology, engineering, and mathematics (STEM). These students are often left to themselves, and research shows that if a student does not face enough challenges in school, this will contribute to students developing both academic and social problems. In the worst case, the students drop out of school (Idøse, 2014). The Talent Center was started in 2016, through a national project for gifted students, with the intention of lifting the student group academically, and giving them the opportunity to bond with like-minded people. This study aims to investigate how gifted students develop their learning potential, and how assessment for learning can be used for adapted education, so these students receive the education they are entitled to and face academic challenges in school. The main research question is: How do gifted students develop their learning potential? Furthermore, the following two research sub-questions are posed:  How can assessment for learning be used to adapt the education for gifted students?  How do gifted students experience assessment situations? The study’s research design is a case study, with interview and observations as data collection methods. The study shows that the students at the Talent Center do develop their learning potential, by working with both differentiated and enriched projects, and face STEM subjects through technological methods. The students experience improved feeling of belonging, and they enjoy group work when they can collaborate with like-minded peers. They also experienced improved competence, and they learn things at the Talent Center they probably would not be taught at school. Improved feeling of belonging and competence are essential for developing learning potential. The students do not receive grades at the Talent Center. In the absence of grades, the findings show that the learning process is in focus. The assessment at the Talent Center is mainly used to map the students’ proximal zone of development and provide feed forward assessment for the students in order to achieve the goals that have been set. Assessment for learning is essential for the students to receive necessary learning strategies. Often, the assessment and goals are related to the project the students are working on.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElever med stort læringspotensial Tilpasset opplæring og vurdering for læring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel