Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStaberg, Ragnhild Lyngved
dc.contributor.authorSagen, Lena Martine
dc.date.accessioned2021-09-28T17:53:03Z
dc.date.available2021-09-28T17:53:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470372:24101945
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785159
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKritisk tenkning er et dagsaktuelt tema som har fått mye fokus i skolen, spesielt de siste årene. Gjennom overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 har kritisk tenkning fått en tydeligere rolle som fagovergripende kompetanse. Denne kompetansen skal bidra til at elevene er forberedt til å møte naturfaglige problemstillinger i det 21.århundret, der kritisk tenkning kommer til utrykk i et samspill mellom natur, individ, teknologi og samfunn. Argumentasjon og kildekritikk er viktige aspekter av kritisk tekning og viktige elementer i naturfag. Likevel mangler det forskning om hvordan lærere på barnetrinn best kan arbeide med disse temaene og hvordan yngre elever forstår disse temaene. Denne oppgaven er gjennomført som en pilotstudie for forskningsprosjektet CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education). Formålet med studiet har vært å undersøke hvordan elever på 5.-7.trinn behersker kritisk tekning innenfor en bærekraftskontekst. Problemstillingen har blitt undersøkt gjennom to forskningsspørsmål om elevenes forståelse av argumentasjon og kildekritikk. Det ble samlet inn kvantitative og kvalitative data gjennom en spørreundersøkelse og gruppeintervjuer. Resultatet viser at elevene har god forståelse for argumentasjon når det kommer til uttrykk gjennom å identifisere skjulte antagelser, verdiladde påstander, premisser og konklusjoner i tekst. Derimot viser resultatene at elevene fant resonering med deduktiv logikk, å identifisere tvetydigheter og argumenter i tekst mer utfordrende. For kildekritikk viser resultatene at elevene har god forståelse for å vurdere og reflektere over kilders troverdighet. Elevene hadde også mange refleksjoner for hvordan algoritmer fungerer i media, men svarte i mindre grad korrekt i spørreskjemaet. Elevene viste også liten forståelse for begrepene kilde og kildekritikk, hvor mange av elevene definerte kildekritikk som kritikk til en kilde. Kritisk tenkning er en forutsetning for at elevene i fremtiden skal kunne delta i et demokratisk og teknologisk samfunn. Resultatet i studiet viser at det er behov for ytterlig forskning på hvordan yngre elever forstår kritisk tenkning i naturfag. Videre forskning bør vektlegge utvikling av konkrete verktøy for opplæring i kritisk tenkning for en bærekraftig fremtid.
dc.description.abstractCritical thinking is a current topic which has received a lot of attention in school, especially in recent years. Critical thinking has been given a more central role as a competence in the new Norwegian core curriculum. This competence will help the students to prepare for the scientific issues of the 21st century, where critical thinking is expressed in an interplay between nature, the individual, technology and society. Argumentation and source criticism are important aspects of critical thinking and important elements in natural sciences. However, there is a lack of research on how teachers in primary school should implement these topics and how younger students understand these topics. This thesis is a pilot study done in collaboration with the research project CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education). The purpose of the study was to explore how students in 5th to 7th grade understand critical thinking in a sustainability context. Two research questions were investigated, respectively the students' understanding of argumentation and source criticism. Both quantitative and qualitative data were collected using a survey and group interviews. The results show that the students have a good understanding of argumentation when it is expressed through identifying hidden assumptions, value-laden claims, premises and conclusions in text. Nevertheless, the results show that the students found reasoning with deductive logic, identifying ambiguities and arguments in text more challenging. For source criticism, the results show that the students have a good understanding of evaluating and reflecting on the credibility of sources. The students also had a lot of reflections on how algorithms work in the media, but answered to a lesser extent correctly in the survey. The students also showed limited understanding of the concepts source and source criticism, where many of the students defined source criticism as to give criticism to a source. Critical thinking is a prerequisite for students to be able to participate in a future democratic and technological society. The results of the study, show that there is a need for further research on how younger students understand critical thinking in natural science. Further research should emphasize the development of specific tools for education in critical thinking for a sustainable future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKritisk tenkning i naturfaglig bærekraftperspektiv - En studie om yngre elevers forståelse av argumentasjon og kildekritikk.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel