Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrimeland, Benedikte
dc.contributor.authorBrennhaug, Elisabeth
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:53Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81283848:26335622
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785156
dc.description.abstractKritisk tenkning kommer tydelig frem i Fagfornyelsen (LK20) og den nye læreplanen i matematikk, men det er uklart hvordan dette ser ut i klasserommet. Innenfor matematikkdidaktisk forskning knyttes kritisk tenkning til numeracy og utvikling av kritisk tenkende borgere som deltar i samfunnet. Forskningsspørsmålet i studien er “Hvordan uttrykker elever på 5.trinn kritisk tenkning i arbeid med problemløsningsoppgaver om brøk?“, og denne studien fokuserer på hvilke innstillinger og ferdigheter i kritisk tenkning en gruppe elever viser og hvordan de knytter den kritiske tenkningen til den matematiske situasjonen i problemløsningsoppgaven. Denne studien er en del av et forskningsprosjekt ved NTNU som har fokus på faglig literacy og utforskende arbeidsmåter i realfag. Datamaterialet er lyd- og video-transkripsjoner og observasjoner fra 5.klassinger som arbeidet i grupper med en problemløsningsoppgave om brøk. Funnene i studien indikerer at elevene er kritiske til den matematiske situasjonen ved å være kritiske til effektiviteten i arbeidet, det praktiske ved presentasjon av arbeidet og det realistiske ved oppgaveteksten. Det ser ut til at elevene ikke er bevisst sin kritiske tenkning. Studien peker på at for å undersøke hvordan elever uttrykker kritisk tenkning må vi først se på hva de har og hva de mangler av innstillinger og ferdigheter i kritisk tenkning og hvordan de bruker dette knyttet til den matematiske situasjonen i problemløsningsoppgaven. En del av studiens hensikt er å se på konsekvenser av innføringen av ny læreplan med fokus på kritisk tenkning. En konsekvens av dette kan være at elevene utvikler mentale vaner til å utnytte bakgrunnskunnskap, bruke strategier for kritisk tenkning og resonnering og vurdere egen og andres tenkning ut fra en standard om god tenkning. Dette er noe en kan undersøke mer i en videre studie for å se om elevene har fått flere redskaper til kritisk tenkning etter flere år med fokus på dette gjennom LK20.
dc.description.abstractCritical thinking is clearly evident in the subject renewal and the new curriculum in mathematics, but it is unclear what this looks like in the classroom. Within mathematics didactic research, critical thinking is linked to numeracy and the development of critically thinking citizens. The research question in the study is "How do students in 5th grade express critical thinking in work with problem-solving tasks about fractions?" And this study focuses on what dispositions and abilities in critical thinking the students show and how they relate the critical thinking to the mathematical situation in the problem-solving task. This study is part of a research project at NTNU that focuses on academic literacy and exploratory working methods in science. The data material is audio and video transcripts and observations from 5th graders who worked in groups with a problem-solving task about fractions. The findings of the study indicate that the students are critical of the mathematical situation by being critical of the efficiency of the work, the practicality of the presentation of the work and the realistic nature of the problem-solving task. It seems that the students are not aware of their critical thinking. The study points out that in order to examine how students express critical thinking, we must first look at what they have and what they lack in dispositions and abilities in critical thinking and how they use this in connection with the mathematical situation in the problem-solving task. Part of the purpose of the study is to look at the consequences of the introduction of a new curriculum with a focus on critical thinking. One consequence of this may be that students develop habits of mind to utilize background knowledge, use strategies for critical thinking and reasoning and can judge their own and others' thinking based on a standard of good thinking. This is something one can investigate more in a further study to see if the students have been given more intellectual resources for critical thinking after several years with a focus on this through LK20.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Enten er jeg dårlig til å forklare eller så er de dårlige til å skjønne» - En kvalitativ studie av 5.klassingers kritiske tenkning i matematikk.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel