Show simple item record

dc.contributor.advisorVeelo, Nicole
dc.contributor.advisorWicklund, Beret
dc.contributor.authorHalbrend, Sofie
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:50Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77749780:23103302
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785154
dc.description.abstractI denne oppgaven ser jeg på STL+ som den første lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen er: «Hva sier forskningen om leseferdighetene til elever som har hatt STL+ som den første leseopplæringen. Jeg valgte metoden narrativ litteraturstudie for denne oppgaven. Jeg fant ikke mange studier som så direkte på sammenhengen mellom leseferdighetene til elever og metoden STL+. Men jeg endte opp med 2 artikler og en samling med bachelor- og masteroppgaver. Kun den ene artikkelen så direkte på leseferdigheter. Resten forteller om læreres oppfatning av elevers leseferdigheter. Oppgaven konkluderer med at det ikke eksisterer nok forskning i Norge i dag som kan si definitivt om STL+ som metode fungerer. Til tross for dette tynne grunnlaget er STL+ på full vei inn i den norske skolen. Jeg anbefaler at man bør gjennomføre større forskningsprosjekter som ser på STL+ og digitale verktøy i grunnskolen, og det bør man gjøre snart. Digitaliseringen er på full fart inn, og jeg er usikker på om dette er noe som kan forsvares.
dc.description.abstractThis thesis investigates STL+ as a method for early literacy teaching. The thesis seeks to answer the following research question: What is the current scientific consensus on the literacy level of pupils who received their first literacy teachings according to the STL+ method? I revealed a lack of research that looked directly into this matter. I selected two articles and a collection of bachelor- and master-theses for further review. Only one article looked directly into literacy levels in pupils taught according to the STL+ method. The other papers report on the experience of teachers who used the STL+ method, and how they perceive the reading skills of their pupils. I conclude that it is not enough research to conclude whether or not the STL+ method is an effective method for early literacy teaching. I recommend that further research into the matter should be conducted. And this should happen sooner rather than later as digital tools are making their way into schools at a rapid pace.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLeseopplæring i den digitale hverdagen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record