dc.contributor.advisor | Veelo, Nicole | |
dc.contributor.advisor | Wicklund, Beret | |
dc.contributor.author | Halbrend, Sofie | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T17:52:50Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T17:52:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:77749780:23103302 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2785154 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven ser jeg på STL+ som den første lese- og skriveopplæringen. Problemstillingen er: «Hva sier forskningen om leseferdighetene til elever som har hatt STL+ som den første leseopplæringen. Jeg valgte metoden narrativ litteraturstudie for denne oppgaven.
Jeg fant ikke mange studier som så direkte på sammenhengen mellom leseferdighetene til elever og metoden STL+. Men jeg endte opp med 2 artikler og en samling med bachelor- og masteroppgaver. Kun den ene artikkelen så direkte på leseferdigheter. Resten forteller om læreres oppfatning av elevers leseferdigheter.
Oppgaven konkluderer med at det ikke eksisterer nok forskning i Norge i dag som kan si definitivt om STL+ som metode fungerer. Til tross for dette tynne grunnlaget er STL+ på full vei inn i den norske skolen. Jeg anbefaler at man bør gjennomføre større forskningsprosjekter som ser på STL+ og digitale verktøy i grunnskolen, og det bør man gjøre snart. Digitaliseringen er på full fart inn, og jeg er usikker på om dette er noe som kan forsvares. | |
dc.description.abstract | This thesis investigates STL+ as a method for early literacy teaching. The thesis seeks to answer the following research question: What is the current scientific consensus on the literacy level of pupils who received their first literacy teachings according to the STL+ method?
I revealed a lack of research that looked directly into this matter. I selected two articles and a collection of bachelor- and master-theses for further review. Only one article looked directly into literacy levels in pupils taught according to the STL+ method. The other papers report on the experience of teachers who used the STL+ method, and how they perceive the reading skills of their pupils.
I conclude that it is not enough research to conclude whether or not the STL+ method is an effective method for early literacy teaching. I recommend that further research into the matter should be conducted. And this should happen sooner rather than later as digital tools are making their way into schools at a rapid pace. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Leseopplæring i den digitale hverdagen | |
dc.type | Bachelor thesis | |