Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLykknes, Annette
dc.contributor.advisorVik, Camilla Berge
dc.contributor.authorBerntsen, Madelene Losvik
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:45Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470827:16114285
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785150
dc.description.abstractDenne studien har som formål å undersøke hva kjemielever opplever å lære om naturvitenskapens egenart gjennom historien om termometerets utvikling. Det ble laget et undervisningsopplegg som handlet om hvordan Henri Regnault (1810–1878) arbeidet på 1800-tallet for å finne et nøyaktig termometer. Opplegget var ment å lære elevene noe om hvilke mål og verdier forskere har, samt hvilke praksiser og metoder som brukes i forskningsarbeid. Opplegget ble gjennomført i en kjemi 1-klasse, og for å få et bedre innblikk i hva elevene opplevde å ha lært, ble det gjennomført tre gruppeintervjuer i etterkant av undervisningen. Studien er kvalitativ, og datamaterialet består av elevdiskusjoner fra selve undervisningsopplegget, samt gruppeintervjuer som ble avholdt i etterkant av undervisningen. Resultatet indikerer at elevene opplevde at historien om termometeret lærte dem noe om forskningsarbeid. De trakk eksplisitt frem hvordan Regnault var systematiske i undersøkelsene sine, at han var nøyaktig, og at han publiserte resultatene sine, og sa at dette også var noe man gjorde i dag. Dette så elevene også på som sentrale deler av dagens forskningsarbeid. Historien om termometerets utvikling egner seg altså godt til å belyse enkelte sider med NOS.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate what ideas about NOS could be learned from the historical context: the development of thermometers in the 18th and 19th century. A chemistry lesson about Henri Regnault’s (1810–1878) work on the thermometer in the 19th century was developed. The lesson’s aim was to highlight features of NOS, using the selected historical context. The lesson was tested in a chemistry class, and eight students were interviewed after. The study is qualitative, and the data consists of group discussions from the class activities, and group interviews that were held after class. The result indicates that the students learned some aspects of how scientists do their research. During the interviews, the students explicitly pointed out that Regnault was systematic and accurate during his research, and he also published his results. According to the students these are still features of scientific research today. The history of the thermometer's development is thus well suited to illuminating some aspects of NOS.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«For temperaturen kan jo ikke forandre seg fra det ene termometeret til det andre": En gruppe kjemielevers møte med naturvitenskapens egenart gjennom historien om hvordan termometeret ble utviklet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel