Show simple item record

dc.contributor.advisorEikeseth, Unni
dc.contributor.authorOpdahl, Emily
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:40Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80060232:37003605
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785146
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet har jeg sett på hvordan NRK-programmet «Newton – kroppen» kan bidra til forståelse av seksualitet og mangfold. I tillegg har jeg sett på om dette programmet kan være et godt supplement til seksualundervisningen i norsk skole. Stadig flere uttrykker et behov for å reformere seksualundervisningen, der man ikke bare tar for seg det tekniske aspektet rundt sex og seksualitet, men også følelser, behov og lyst. Grunnen til at jeg ønsker å skrive om et TV-program, er fordi det er et dagsaktuelt tema der video i undervisningen blir stadig mer populært. Ved å bruke en kvalitativ metode, nærmere bestemt en tematisk analyse, har jeg samlet inn datamateriale og drøftet dette i lys av tidligere forskning og teori om seksualitet, seksuell helse og seksualundervisning. Det ble valgt noen forhåndsbestemte kategorier for både å finne og analysere funnene. Funnene var for det meste positivt, og serien belyser seksualitet og mangfold på en åpen og fordomsfri måte. Måten serien presenterer seksualitet kan være med på å støtte god seksuell helse, og kan være et godt hjelpemiddel for lærere som skal ha seksualundervisning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSeksualitet og mangfold i serien "Newton - kroppen"
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record