Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaspersen, Eivind
dc.contributor.authorHeggem, Tølløv
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:37Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81283848:37931805
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785144
dc.description.abstractTeknologi og digitale ferdigheter har fått et økende fokus i skolen den siste tiden. Dette ser vi blant annet ved at digitale ferdigheter har blitt inkludert som en grunnleggende ferdighet i den nye læreplanen som ble gjeldende fra høsten 2020 (Utdanningsdirektoratet, 2019). Våren 2020 ble fokuset på bruk av teknologi i undervisningen kraftig forsterket. 12. mars 2020 ble skolene stengt som en følge av covid-19-pandemien, og i de to månedene som fulgte måtte all undervisning gjennomføres digitalt. I denne mixed methods studien har jeg undersøkt endringer i norske matematikklæreres matematiske, teknologiske, pedagogiske fagkunnskap (M-TPACK) i løpet av nedstengingen i forbindelse med covid-19. Jeg har også undersøkt endringer i bruk av teknologi i matematikklærernes undervisningspraksis (TPACK-in-Practice) i løpet av nedstengingsperioden. Forskningsspørsmålene for denne oppgaven er derfor: 1. I hvilken grad har norske matematikklæreres teknologiske, pedagogiske, matematiske kunnskap endret seg under nedstengingen i forbindelse med covid-19? 2. På hvilken måte har nedstengingen ført til endringer i hvordan norske matematikklærere planlegger og gjennomfører undervisningen i matematikk? I denne oppgaven har jeg brukt TPACK-rammeverket til Mishra og Koehler (2006), med fokuset på matematisk TPACK (M-TPACK). I tillegg har jeg benyttet et rammeverk som tar for seg hvordan TPACK kommer til syne i praksis, nemlig TPACK-in-Practice (Figg & Jaipal, 2012). Som forskningsmetode har jeg brukt mixed methods resarch (MMR), ved at jeg har gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse samt fem kvalitative intervju. For å undersøke endringene i M-TPACK gjennomførte jeg en spørreundersøkelse, der det deltok 56 lærere fra rundt om i Norge. Spørreundersøkelsen er laget og validert av Landry (2010). I spørreundersøkelsen fant jeg ut at norske matematikklæreres gjennomsnittlige M-TPACK ikke har hatt en signifikant økning i løpet av nedstengingsperioden. I intervjuene undersøkte jeg om det hadde skjedd endringer i lærernes undervisning som en følge av nedstengingen. I analysen av de fem intervjuene fant jeg ut at lærerne hadde begynt å ta i bruk omvendt undervisning som undervisningsmetode. Omvendt undervisning handler om at elevene ser videoer om et tema hjemme, for å frigjøre mer tid til oppgavejobbing på skolen (Bergmann & Sams, 2012). Lærerne i intervjuene rapporterte også om at de hadde begynt å vurdere elevenes matematiske ferdigheter på flere måter. Der lærerne før vurderte elevene ut ifra besvarelsen på en prøve, hadde lærerne nå gått over til å vurdere elevene ut ifra muntlige besvarelser som fagsamtaler, presentasjoner og innleveringer på video. Disse endringene ble gjort under nedstengingsperioden da verken lærere eller elever kunne være på skolen, men lærerne rapporterer om at de vil fortsette å bruke både omvendt undervisning og de nye vurderingsmetodene som ble oppdaget.
dc.description.abstractThe focus on technology and digital skills have received an increasing focus recently. We see this, among other things, in the fact that digital skills have been included as a “basic skill” in the new curriculum which became applicable from the autumn of 2020 (Utdanningsdirektoratet, 2019). Teaching with technology received an increasing focus in the spring of 2020. On March 12, 2020, the schools were closed because of the covid-19 pandemic, and in the two months that followed, the teaching had to be completed digitally. In this mixed methods study, I have examined changes in Norwegian mathematics teachers’ mathematical, technological, pedagogical content knowledge (M-TPACK) during the lockdown in connection with the covid-19 pandemic. Also, I have examined changes in the use of technology in mathematics teachers’ teaching practice (TPACK-in-Practice) during the lockdown. The research questions for this thesis are therefore: 1. To what extent have Norwegian mathematics teachers’ technological, pedagogical, mathematical knowledge changed during the lockdown in connection with covid-19? 2. In what way has the lockdown led to changes in how Norwegian mathematics teachers plan and conduct the teaching of mathematics? In this thesis I have used the TPACK framework of Mishra and Koehler (2006), with the focus being on mathematical TPACK (M-TPACK). In addition, I have used a framework which addresses how TPACK appears in practice, namely TPACK-in-Practice (Figg & Jaipal, 2012). As a research method, I have used mixed methods research (MMR), in that I have conducted a quantitative survey and five qualitative interviews. To investigate the changes in M-TPACK, I conducted a survey, in which 56 teachers from all over Norway participated. The survey was created and validated by Landry (2010). In the survey, I found that Norwegian mathematics teachers’ average M-TPACK has not had a significant increase during the lockdown. In the interviews, I examined whether there had been changes in the teachers’ teaching practice because of the lockdown. In the analysis of the five interviews, I found that teachers had started using “flipped classroom” as a teaching method. “Flipped classroom” is about students watching videos on a topic at home, to free up more time for working with tasks at school (Bergmann & Sams, 2012). The teachers in the interviews also reported that they had begun to assess the students’ mathematical skills in several ways. Where teachers used to assess students based on the answers on a test, teachers had now switched to assessing students based on oral answers such as subject interviews, presentations, and submissions on video. These changes were made during the lockdown when neither teachers nor students could be at school, but the teachers report that they will continue to use both “flipped classroom” and the new methods of assessment that were discovered.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleM-TPACK og covid-19
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel