Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvithyld, Trygve
dc.contributor.authorReikvam, Anna Mjelstad
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:27Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76471345:14902862
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785140
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan to digitale læremidler legger opp til arbeid med gram- matikk i norskfaget, på mellomtrinnet. Grammatikken har hatt en lang og solid tradisjon i norskfaget, men den har også vært mye diskutert. Hvorfor skal elevene lære grammatikk, har vært et sentralt spørsmål i debatten. Flere internasjonale studier har undersøkt hvilken effekt tradisjonell grammatikkundervisning har på elevenes skriveutvikling. Konklusjonen er entydig at den tradisjonelle grammatikkundervisningen ikke har noe positiv effekt på skriveutviklingen. Nyere forskning viser derimot at grammatikkundervisning kan ha positiv effekt på elevenes skriveutvikling, men det er behov for en mer funksjonell tilnærming og økt kunnskap hos læreren. I lys av dette tar studien utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan legger to digitale læremidler opp til arbeid med grammatikk i norskfaget på mellomtrinnet?». Forskningsprosjektet vil knytte arbeidet med grammatikk opp mot ele- venes skriveutvikling, og utvikling av metaspråklig forståelse. Metaspråksargumentet er kanskje det mest sentrale argumentet for grammatikkundervisning i dagens undervis- ningspraksis. Det er også et poeng at denne studien tar utgangspunkt i en form for læremiddel som er relativt ny i klasserommet. Tilgangen på digitale verktøy, læringsressurser og læremidler blir stadig større. Flere elever får egen PC, Chromebook eller iPad i klasserommet, noe som gjør at undervisningspraksisen også er i endring. I lys av nyere forskning som viser at en mer kontekstualisert grammatikkundervisning som fokuserer på språkets funksjon, vil studien undersøke hvordan det arbeides med grammatikk i «moderne» digitale lære- midler. Formålet med forskningsprosjektet er å se på hvordan digitale læremidler legger opp til arbeid med grammatikk, og studiens empiri er hentet fra to digitale læremidler. Det er tatt utgangspunkt i oppgaver tilknyttet til grammatikkapittelet, men de andre kapitlene er også nøye gjennomgått. Forskningsprosjektet er en kvalitativ innholdsanalyse med utgangs- punkt i et komparativt kasusdesign. Oppgavene er analysert etter hvilken tilnærming til grammatikk de legger opp til og hvilke læringsaktiviteter de innbyr til. Det er også sett nærmere på hvordan det digitale designet har noe å si for hvordan oppgaven fremstår. Studien antyder at dersom grammatikkundervisningen skal støtte opp under elevenes skriveutvikling og metaspråklige forståelse er det viktig at det legges opp til en variert, kontekstualisert undervisning. Dette innebærer både tilnærming til systemgrammatikken og funksjonell grammatikk. Det kommer frem i forskningsprosjektet at både Salaby og Skolen i stor grad legger opp til arbeid med språket som system, og det som ligner syste- matisk grammatikkundervisning. I flere tilfeller vil det være opp til læreren å bygge broer mellom språk som system og språkets funksjon. Lærerens kompetanse i grammatikk og grammatikkundervisning vil være avgjørende for å kunne ta disse koblingene.
dc.description.abstractThis thesis examines how two digital teaching aids approach grammar in the Norwegian subject, for 5th -7th grade. Grammar has had a long and solid tradition in the Norwegian subject, but it has also been much discussed. The key issue in the debate has been “why should pupils learn grammar?” Several international types of research have studied the effect of teaching formal grammar. The conclusion is evident, formal grammar teaching has no positive effect on the pupils writing development. Recent research, on the other hand, has shown that teaching grammar can have a positive effect on pupils writing, but teaching grammar needs a more functional approach and the grammatical competence among the teachers needs to increase. Considering this, the research question asked in this study is: "How does two digital teach- ing aids approach grammar in the Norwegian subject, for 5th – 7th grade?". The research project will link work with grammar to students' writing development, and the development of metalinguistic comprehension. The meta-language argument is perhaps the most central argument for grammar teaching in today's teaching practice. It is also a point that this study is based on a form of teaching aid that is relatively new in the classroom. The supply of digital tools, learning resources and teaching aids is increasing. More students get their own PC, Chromebook, or iPad in the classroom, which means that teaching practice is also changing. Considering recent research that shows that a more contextualized grammar teaching that focuses on the function of language, the study will examine how this works with grammar in "modern" digital teaching aids. The purpose of the research project is to look at how digital teaching aids set up work with grammar, and the study's empirical data are taken from two digital teaching aids. The starting point is assignments related to the grammar chapter, but the other chapters have also been carefully reviewed. The research project is a qualitative content analysis based on a comparative case design. The assignments are analyzed according to the approach to grammar they set up and what learning activities they invite to. It also looks more closely at how the digital design has a bearing on how the task appears. The study suggests that if grammar teaching is to support students' writing development and metalanguage understanding, it is important that a varied, contextualized teaching is planned. This involves both an approach to system grammar and functional grammar. It emerges in the research project that both Salaby and Skolen to a large extent plan to work with language as a system, and what is similar to formal grammar teaching. In several cases, it will be up to the teacher to build bridges between language as a system and the function of language. The teacher's competence in grammar and grammar teaching will be crucial to be able to make these connections.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalisering av arbeid med grammatikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel