Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøkenes Mørk, Fredrik
dc.contributor.authorFidjeland, Sigbjørn
dc.date.accessioned2021-09-28T17:51:58Z
dc.date.available2021-09-28T17:51:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470736:14901894
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785133
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractLesing er definer som en av de fem grunnleggende ferdighetene av utdanningsdirektoratet. Denne studien undersøker oppfatningen av nettbrett til lesing i engelsk som fremmedspråk i fjerdeklasse. Utvalget besto av en grundig casestudie av en lærer som underviser engelsk som fremmedspråks oppfatning av lesing i fjerde klasse ved hjelp av nettbrett. Disse prøvene består av intervjuer utført til ulike tider og observasjoner i klasserommet. I tillegg ble fokusgruppeintervjuer og observasjoner brukt som forskningsinstrumenter. Nettbrett er en viktig del av undervisningen fordi moderne teknologi brukes til å trekke elevene til å lytte og lese engelsk. Studien fulgte en kvalitativ tilnærming som involverte en casestudie. Funnene i undersøkelsen viser at elever som bruker nettbrett har en fordel, fordi moderne digitale innfødte liker å bruke teknologi for å kommunisere og lære, noe som forbedrer lesing og læring. Nettbrett gir elevene muligheten til å lese digitalt ved hjelp av multimodale hjelpemidler. Lydbøker som brukes på nettbrett var en stor hjelp til å lette leseutviklingen på engelsk, spesielt når det gjelder ordforgrening, flyt og riktig uttale.
dc.description.abstractReading is defined as one out of fire basic skill by the Norwegian Directorate for Education and Training. This study explores the use of tablets for reading in English as a foreign language (ESL) among learners in Grade 4. The sample consisted of an in-depth case study of a newly graduated fourth grade ESL teachers’ perception on reading using tablets. These samples consist of interviews conducted at different times and classroom observations. Additionally, focus group interviews and observations were used as research instruments. Tablets form part of connectivity because modern technology is used to draw the learners into listening and reading English. The study followed a qualitative approach involving a case study. The findings of the investigation reveal that learners using tablets have an advantage, because modern digital natives enjoy using technology to communicate and learn, which enhances their reading and learning. Tablets provide learners with the opportunity to read independently with multimodal elements. Audiobooks used on tablets were a great help to facilitate reading development in English, especially regarding vocabulary branching, fluency and correct pronunciation.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleJeg vil at de skal lære det "ekte" språket. Tekstbøkene sin tid er forbi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel