Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFebri, Maria I. M.
dc.contributor.advisorAndersson, Ellen. M
dc.contributor.authorAndrine Skorgen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:51:56Z
dc.date.available2021-09-28T17:51:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470372:37868476
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785131
dc.description.abstractBærekraftig utvikling er et begrep som har vært politisk aktuelt siden 1980-tallet. Over tid har begrepet endret seg både i innhold og i utbredelse, og det blir brukt av en rekke aktører etter ulike formål. Både med hensyn til utdanning for bærekraftig utvikling og til arbeidet med bærekraftsmålene kan dette medføre en del dilemmaer. Denne studien undersøker hvilken opplevelse og forståelse mellomtrinnslærere har av temaet bærekraftig utvikling som har blitt et av de tverrfaglige temaene i den nye læreplanen, som har blitt gradvis innført fra skolestart 2020. Målsettingen for denne studien er å besvare overordnet problemstilling: Hvilken betydning har mellomtrinnslæreres profesjonell handlingskompetanse for undervisning i bærekraftig utvikling? Og problemstillingen belyses gjennom to forskningsspørsmål som ser på (1) mellomtrinnlæreres forståelse av begrepet bærekraftig utvikling og (2) hvordan denne forståelsen påvirker undervisning i temaet. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og dataene er samlet inn ved hjelp av elleve fokusgruppeintervjuer på fire norske barneskoler. Denne fenomenologiske studien bruker kvalitativt intervju for å avdekke hvilke elementer i den profesjonelle personens handlingskompetanse (Nygren, 2004) som er til stede for å kunne kartlegge hvilken betydning disse har for undervisning i temaet bærekraftig utvikling. Gjennom analyse med Nygrens (2004) handlingskompetanse som teoretisk rammeverk har studien avdekt hvilken forståelse og opplevelse mellomtrinnslærere har til temaet. Analysene viser at en stor andel lærere kan definere begrepet bærekraftig utvikling med fokus på bruk av ressurser, men at de ikke knytter det til nye generasjoner. Definisjonene og forståelsen av begrepet er snevert og lærerne etterspør mer kunnskap og hjelp til å drive holdningsskapende undervisning. Av analysen kommer det frem at mellomtrinnslærernes handlingskompetanse er potensiell, at den kan utvikle seg, men at det er mangel på både kunnskaper, ferdigheter, holdninger og ytre kontroll. Nøkkelord: Handlingskompetanse, bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling
dc.description.abstractSustainable development is a concept that has been politically relevant since the 1980s. Over time, the term has changed both in content and in prevalence, and it is used by a number of actors for different purposes. Both with regard to education for sustainable development and with regard to subjects with the sustainability goals, this can lead to a number of dilemmas. This study examines middle school teachers experience and understanding of sustainable development, which has become one of the interdisciplinary topics in the new curriculum that has been gradually implemented at the beginning of the 2020-2021 school year. The aim of this study is to answer the overall problem: What significance do middle school teachers' professional competence for teaching sustainable development? And the problem is elucidated through two research questions that look at (1) middle school teachers' understanding of the concept of sustainable development and (2) how this understanding affects teaching in the topic. The study has a qualitative research design, and the data were collected using eleven focus group interviews at four Norwegian primary schools. This phenomenological study uses qualitative interviews to uncover which elements of the professional person's competence to act (Nygren, 2004) are present in order to be able to map what significance these have for teaching in the topic of sustainable development. Through analysis with Nygren's (2004) action competence as a theoretical framework, the study has revealed the understanding and experience of middle school teachers on the topic. The analyzes show that a large proportion of teachers can define the concept of sustainable development with a focus on the use of resources, but that they do not link it to new generations. The definitions and understanding of the term are narrow and teachers demand more knowledge and help to conduct attitude-creating teaching. The analysis shows that the middle school teachers' action competence is potential, that it can develop, but that there is a lack of both knowledge, skills, attitudes and external control. Keywords: Action competence, sustainable development and education for sustainable development
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRollen som holdningsskapende lærer - "Man skal jo ikke indoktrinere elevene heller"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel