Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSandvik, Lise Vikan
dc.contributor.authorNordgarden Hansen Nervik, Susan
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:56Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470587:22519950
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785103
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien undersøker yrkesfagelevenes opplevelser og erfaringer med egenvurdering. Egenvurdering er en del av den formative vurderingen, og en lovpålagt rett alle elever på grunnskole og videregående skole har. Målet er at når elevene reflekterer over egen læring og faglige utvikling vil de lettere forstå hva som er forventet av dem, hva de kan og hva de må jobbe videre med for å nå målet. Egenvurdering skal med dette styrke elevenes motivasjon og mestringsfølelse, og at elevene skal bli selvregulerte i sin læring. For yrkesfagelevene, som utdannes til et yrke og ofte går rett ut i arbeid etter videregående skole, er det viktig at de lærer det å gjøre egenvurdering fordi arbeidslivet forventer at arbeidstakere har evnen til å omstille seg og til å vurdere eget arbeid. Undersøkelsen er en mixed-methods-studie, med bruk av en digital spørreundersøkelse og to semistrukturerte fokusgruppeintervju. Det kvantitative datamateriale ble analysert med bruk av deskriptiv statistikk, som gav et generelt overblikk av de generelle tendensene. De kvalitative datamateriale ble analysert med en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Her fikk jeg en dypere innsikt i deres personlige opplevelser og erfaringer av fenomenet. Forskningsdeltagerne kommer fra urbane videregående skoler i Trøndelag Fylkeskommune, og er yrkesfagelever i faget Forretningsdrift på Salg, service og reiseliv vg1. Funnene indikerer at yrkesfagelevene har ulike forståelser av hva det innebærer å gjøre egenvurdering, og ulike erfaringer av egenvurdering. Yrkesfagelevene ønsker mer organisert egenvurdering fra lærerne. Det er også yrkesfagelever som heller ønsker at lærerne skal gi deres vurderinger, og heller reflektere sammen med lærerne rundt dem. Yrkesfagelevene opplever og erfarer at praksis og skole har ulike vurderingskriterier, noe som gjør at egenvurdering blir utfordrende for dem. Her vektlegger yrkesfagelevene praksisplassen sine vurderingskriterier fordi de hevder at det er praksisplassen som vet best hva som er viktig å kunne av kunnskap og ferdigheter. Implikasjoner av denne undersøkelsen antyder at det er behov for ytterligere forskning på yrkesfagelever og deres opplevelser og erfaringer av egenvurdering. Selv om yrkesfagelevene, i ulik grad og gjennom ulike metoder, hadde opplevelser og erfaringer med egenvurdering, viser mine funn at mange yrkesfagelever ikke har en klar forståelse av hva det innebærer å gjøre egenvurdering, og hvorfor de skal gjøre det. Undersøkelsen bekrefter behovet for at skole og arbeidsliv sammen jobber for utvikling av felles vurderingskriterier. Med felles vurderingskriterier vil yrkesfagelevene oppleve og erfare egenvurdering som et verktøy i sin utvikling som profesjonelle yrkesutøvere.
dc.description.abstractThis study examines the vocational students' experience and experiences with self-assessment. Self-assessment is part of the formative assessment, and a statutory right of all pupils in primary and secondary school. The goal is that when students reflect on their own learning and professional development, they will more easily understand what is expected of them, what they can do and what they must work on in order to achieve the goal. Self-assessment will thereby strengthen the students' motivation and sense of mastery, and that the students will be self-regulated in their learning. For vocational students, who are trained for a profession and often go straight to work after upper secondary school, it is important that they learn to do self-assessment because working life expects employees to have the ability to adapt and to evaluate their own work. The survey is a mixed-methods study, with the use of a digital survey and two semi-structured focus group interviews. The quantitative data material was analyzed using descriptive statistics, which gave an overview of the general trends. The qualitative data material was analyzed with a hermeneutic-phenomenological approach. Here I gained a deeper insight into their personal experience and experiences of the phenomenon. The research participants come from urban upper secondary schools in Trøndelag County Municipality, and are vocational students in the subject “Forretningsdrift” in Salg, service og reiseliv vg1. The findings indicate that vocational students have different understandings of what it means to do self-assessment, and different experiences of self-assessment. The vocational students want a more organized self-assessment from the teachers. There are also vocational students who rather want the teachers to give their assessments, and rather reflect with the teachers around them. Vocational students experience that vocational internship and school have different assessment criteria, which makes self-assessment challenging for them. Here, vocational students emphasize the internship's assessment criteria because they claim that it is the internship that knows best what is important to know about knowledge and skills. Implications of this study suggest that there is a need for further research on vocational students and their experience and experiences of self-assessment. Although the vocational students, to varying degrees and through different methods, had experience and experiences with self-assessment, my findings show that many vocational students do not have a clear understanding of what it means to do self-assessment, and why they should do it. The survey confirms the need for school and working life to work together to develop common assessment criteria. With common assessment criteria, vocational students will experience and experiences self-assessment as a tool in their development as professional practitioners.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever og erfarer yrkesfagelever egenvurdering?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel