Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDing, Liping
dc.contributor.authorForsmo, Karoline
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:44Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81283848:34520346
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785098
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHovedtemaet i denne masteroppgaven er holdninger til algebra og matematikk. Forskning viser at norske elever sliter med algebra mener at noe av utfordringen ligger i elevenes manglende forståelse for hvorfor de skal lære algebra, og at de ikke ser noe nytteverdi. Siden det har vært lite forskning på holdning spesifikt mot algebra så jeg et behov for å undersøke dette nærmere. Masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ studie som tar for seg 116 elevbesvarelser fordelt på 8., 9. og 10. trinn på en ungdomsskole i Trøndelag. Undersøkelsen er basert på et kvalitativt spørreskjema med seks «åpen-slutt»-spørsmål, der elevene fikk mulighet til å fortelle om sitt forhold til algebra og matematikk. Målet med forskningsprosjektet har vært å få en forståelse for hva som kan påvirke ungdomsskoleelevers holdninger til algebra og matematikk, og om det er en sammenheng mellom holdninger til algebra og matematikk generelt. For å redegjøre for sentrale begreper i studien, bygger det teoretiske rammeverket på tidligere forskning innen det affektive området i matematikken, forskning og teori relatert til holdninger til matematikk, og algebra. Et viktig teoretisk fundament er den tredimensjonale holdningsmodell (forkortet TMA), som tar for seg følelsesmessig innstilling, syn på matematikk og oppfatning av egen kompetanse. Dette er sentrale elementer i analysen av datamaterialet. Jeg har adoptert TMA-modellen til å se på algebra, og kalt denne modellen TMA-A. Disse modellene har jeg benyttet for å kartlegge og undersøke faktorer som påvirker elevenes holdninger til algebra og matematikk. Analysen er preget av en deduktiv og induktiv tilnærming i møte med datamaterialet. Resultatene fra studien viser at det er en klar sammenheng mellom mestring og interesse. Mestringsfølelse er med på å skape et positivt syn på algebra og matematikk og oppfatning av egen kompetanse. Undervisning i form og innhold kan også påvirke holdningen. Men det viktigste funnet i studien er den drastiske endringen i holdning til matematikkfaget og algebra på 10. trinn i forhold til 8. og 9. trinn i negativ retning. Denne observasjonen skiller seg fra annen forskning som viser en positiv utvikling i holdning til matematikk blant elever på 10. trinn, og er sånn sett er dette ny kunnskap som må belyses.
dc.description.abstractThe main theme of this master's thesis is attitudes to algebra and mathematics. Research shows that Norwegian students struggle with algebra believe that part of the challenge lies in the students' lack of understanding of why they should learn algebra, and that they see no useful value in it. Since there has been little research on attitudes specifically towards algebra, I saw a need to investigate this further. The master's thesis is a presentation of a qualitative study that deals with 116 student answers divided into 8th, 9th, and 10th grade at an upper secondary school in Trøndelag. The survey is based on a qualitative questionnaire with six "open-ended" questions, where students were given the opportunity to talk about their relationship to algebra and mathematics. The aim of the research project has been to gain an understanding of what can influence upper secondary school students' attitudes towards algebra and mathematics, and whether there is a connection between attitudes towards algebra and mathematics in general. To account for key concepts in the study, the theoretical framework builds on previous research in the affective field in mathematics, research and theory related to attitudes to mathematics, and algebra. An important theoretical foundation is the three-dimensional attitude model (abbreviated TMA), which deals with emotional attitudes, views on mathematics and perceptions of one's own competence. These are key elements in the analysis of the data material. I have adopted the TMA model to look at algebra, and called this model TMA-A. I have used these models to map and investigate factors that influence students' attitudes to algebra and mathematics. The analysis is characterized by a deductive and inductive approach in meeting the data material. The results from the study show that there is a clear connection between mastery and interest. A feeling of mastery helps to create a positive view of algebra and mathematics and a perception of one's own competence. Teaching form and content can also affect attitudes. But the most important finding in the study is the drastic change in attitudes towards mathematics and algebra in the 10th grade compared to the 8th and 9th grade in a negative direction. This observation differs from other research that shows a positive development in attitudes towards mathematics among students in the 10th grade, and as such, this is new knowledge that must be elucidated.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Det er gøy når jeg får det til»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel