Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnutsen, Bård
dc.contributor.advisorEmstad, Anne Berit
dc.contributor.authorTamnes, Solveig
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:39Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470372:22157184
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785096
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan påvirker første yrkesår nyutdannede naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning?». Målet for studien har vært å få bedre forståelse for hvilke faktorer som påvirker lærerstudenter og nyutdannede læreres motivasjon for å benytte alternative læringsarenaer i egen undervisning. Gjennom å undersøke det første yrkesårets påvirkning på læreres motivasjon for uteskole, bidrar denne studien til mer kunnskap om hva som fremmer motivasjon for uteskole hos både lærerstudenter og nyutdannede lærere, hva som kan hemme denne motivasjonen, og hvordan motivasjonen påvirkes i overgangen fra lærerutdanning til læreryrket. Ved å se på lærerstudenter og nyutdannede læreres motivasjon for uteskole i tråd med selvbestemmelsesteorien og teorien om mestringsforventning, kan studien være til hjelp for både skoleledere som ønsker å legge til rette for en aktiv uteskolekultur, men også utdanningsinstitusjoner som utdanner fremtidens uteskolelærere. I denne studien har jeg samarbeidet med forskningsgruppa EFFTILT (Effektive tiltak i lærerutdanningen), og i den anledning fått tilgang til kvalitative refleksjonsnotater skrevet av lærerstudenter ved PPU-studiet og intervju av nyutdannede naturfagslærere som etter uteksaminering fra samme studie har vært ute i yrket i ett år. På grunnlag av dette har jeg utført en casestudie med PPU-studiets uteskoleopplegg og de nyutdannede lærernes opplevelser og erfaringer med uteskole som det situerte kasus. Resultatene i studien viser at positive opplevelser og erfaringer med uteskole i utdanningen fremmer lærerstudentenes motivasjon for å ta i bruk alternative læringsarenaer i fremtidig praksis. Både lærerstudenter og nyutdannede lærere peker på elevrelaterte forhold som motivasjonsfremmende faktorer, hvor disse faktorene ikke endrer seg ved overgangen fra lærerstudiet til lærerpraksisen. De nyutdannede lærerne oppgir at de fortsatt er motiverte for bruk av uteskole, og viser til personlige interesser/verdier og en positiv uteskolekultur som de mest sentrale motivasjonsfremmende faktorene. Likevel viser resultatene at bare et fåtall av de intervjuede lærerne har tatt initiativ til uteskole, og de skylder på lav selvtillit, rammer og en negativ/nøytral skolekultur som hemmende faktorer. Videre indikerer resultatene at lærerstudentenes mestringsforventninger avtar når de går ut i læreryrket. Dette kommer av at det dukker opp flere uforutsette faktorer som bidrar til å hemme motivasjonen for uteskole når de nyutdannede lærerne får oppleve yrket i sin helhet. Denne overgangen ser ut til å påføre et skifte i lærernes perspektiv på uteskole, hvor perspektivet skifter fra å være elevsenteret i utdanningen, til å bli mer lærersentrert når de kommer ut i yrket. Studien konkluderer slik med at det er en utakt mellom utdanning og yrkespraksis, hvor motivasjonen for å ta i bruk uteskole svekkes i overgangen mellom student til lærer grunnet manglende forberedelser av læreryrket i sin helhet i utdanningen.
dc.description.abstractIn this master thesis we investigate the issue “How does the first year of employment affect newly qualified science teachers' motivation for using alternative learning arenas?”. The goal for this study has been to better understand the factors that influence teacher students and newly qualified teachers’ motivation to employ alternative learning arenas in their practice. By investigating how the first year of employment influences the teacher’s motivation for alternative learning arenas, this study shows which factors promote and which ones inhibit their motivation and how this is affected in the transition from education into professional life. By looking at their motivation for alternative learning arenas in line with the self-determination theory and the theory about self-efficacy, the study aids both school leaders who want to facilitate an active culture for alternative arenas, and educational institutions. I have in this study collaborated with the research group EFFTILT (Effective Measures in Teacher Education), and trough this collaboration gained access to qualitative reflection documents written by students at the PPE-program (Practical pedagogical education) and interviews of newly qualified science teachers who after graduation from the same program have been in the profession for one year. On this basis, I have carried out a case study with the PPE-program’s focus on alternative learning arenas, and the newly qualified teachers' experiences with alternative learning arenas as the situated case. The results of the study show that positive experiences with alternative learning arenas in teacher education promote students' motivation to use these in future practice. Both students and newly qualified teachers point to student related factors as motivation promoting factors, where these factors do not change during the transition from teacher education to teaching practice. The newly qualified teachers state that they are still motivated to use alternative learning arenas and refer to personal interests/values and a positive school culture as the most central motivating factors. Nevertheless, the results show that only a few of the interviewed teachers have taken the initiative for implementing alternative leaning arenas. They blame low self-esteem, frameworks, and a negative/neutral school culture as inhibiting factors. Furthermore, the results show that expectations of excellence decline in the transition from teacher training to the teaching profession. This is due to the fact that several unforeseen factors emerge that inhibit motivation as the newly qualified teachers get to experience the profession as a whole. This transition seems to shift the teachers' perspective on alternative learning arenas from student- to teacher centered. The study thus concludes that there is a lack of correspondence between education and professional practice, where the motivation to use alternative learning arenas is weakened in the transition between student and teacher due to lack of preparation of the teaching profession as a whole in the teacher education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet første yrkesårets påvirkning på naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel