Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNormann, Anita
dc.contributor.authorHoff, Kaja Rama Hagen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:34Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470736:14636231
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785093
dc.description.abstractFor elever å lære å skrive på engelsk er en viktig ferdgihet å oppnå for dem selv, for sammfunnet og hverden rundt dem. Å kunne skrive kan hjelpe elevene til å reflektere over seg selv og ta del i samfunnet. Denne studien har som mål å undersøke hvordan engelsklærere på 6. trinn lærer sine elever å skrive. For å undersøke dette temaet,, ønsket jeg å undersøke hvilke fokus lærerne hadde når de underviste skriving til elever på 6. trinn, hva som karakteriserte skriveaktivitetene elevene fikk, hvilke støtte (eng. scaffolds) som ble gitt under skriveprosessen, og faktorer som påvirker lærernes beslutning når de velger hvordan de skal undervise skriving. En flerkasusstudie ble utført med tre lærere. De kvalitative forskningsmetodene som ble brukt til å samle inn data var semistrukturerte intervjuer og observasjoner. Først intervjuet jeg de tre lærerne. Deretter observerte jeg engelsktimen deres før jeg intervjuet dem igjen. Funnene i denne studien viser at lærerene har sjangerfokus når de underviser skriving. En lærer hadde også fokus på språkstruktur og kreativt uttrykk. Lærerne ga mange lengre (tekst over en halv side) skriveaktiviteter til elevene sine, karakterisert som «skrive for å skrive» aktiviteter ment for å beskrive noe. Lærerne diskuterte sjelden med elevene hvem den tiltenkte leseren var for tekstene deres. Alle tre lærerne la vekt på å bygge stillas rundt elevene sine. Alle lærerne tok i bruk steg en, to, og fire i TLC modellen mens bare en lærer benyttet steg tre. Fire faktorer preget lærernes beslutninger om hvordan de underviser skriving. De fire faktorene var lærernes utdanningsbakgrunn, erfaring med å være en skrivelærer i engelsk, klassekonteksten og tidsfordelingen av engelsktimene per uke.
dc.description.abstractFor students to learn how to write in English is an important skill to obtain for themselves, their community, and globally. Being able to write will allow students to reflect on themselves and take part in society. This study aims to investigate how teachers in the Norwegian 6th grade instruct writing in the EFL classroom. To further gain knowledge on this topic, I investigated what focuses three teachers have when instructing writing to their 6th graders, what characterized the writing activities the students are given, which scaffolds are provided during the writing process, and factors that influence the teachers’ decision-making when instructing their students EFL writing. A multiple case study was conducted with three teachers. The qualitative research methods used to gather data were semi-structured interviews and observations. First, I interviewed the three teachers, and then I observed their EFL class before interviewing them again. The findings show that teachers tend to have a genre focus when instructing their students’ writing. However, focuses on language structure and creative expression were also visible. The teachers reported assigning many longer (over half a page of text) writing activities to their students, characterized as WFW activities meant to describe. The teachers would rarely discuss with their students who the intended reader was for their texts. All three teachers valued scaffolding their students. The teachers used stages one, two, and four in the TLC model, while only one teacher included stage three. Four factors informed the teachers’ decision-making concerning how they instruct writing in the EFL class. These four factors were the teachers’ educational background, experience being an EFL teacher, the EFL class context, and the time distribution of EFL classes per week.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTeaching writing to 6th graders in the Norwegian EFL classroom: A qualitative interview and observation study
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel