Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFebri, Maria I. M.
dc.contributor.advisorAndersson, Ellen Marie
dc.contributor.authorFløtten, Inger Lise
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:32Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470372:24227067
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785092
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKritisk tenkning blir i dag fremhevet som en sentral kunnskap for oss mennesker. Den står sentralt i samfunnet, arbeidsliv og i utdanning (Lai, 2011). Dette ser vi nå etter at Fagfornyelsen kom, hvor det i overordnet del blir fremmet hvor viktig kritisk tenkning er. Kritisk tenkning og etisk bevissthet er nå blitt et verdigrunnlag som skal inngå i all undervisning. Innenfor naturfag er det viktig å kunne være en kritisk tenker i form av at naturfagundervisningen kan være allmenndannende (Sjøberg, 2009). I tillegg er det å kritisk vurdere og sette spørsmåltegn ved mennesker og resultater en sentral praksis av vitenskapen. Man må kunne argumentere og evaluere for at konstruksjonen av pålitelig kunnskap skal være mulig (Osborne, 2014). I denne studien blir det brukt kvalitativt intervju for å undersøke hvordan lærere på mellomtrinnet forstår, og opplever å arbeide med kritisk tenkning i naturfagundervisningen. Målsettingen for denne studien er å finne svar på den overordnede problemstillingen: Hvordan opplever mellomtrinns lærere å jobbe med kritisk tenkning i naturfag? For å besvare dette har jeg formulert to forskningsspørsmål, som har vært til hjelp for å konkretisere problemstillingen. 1. Hvordan er lærernes forståelse av begrepet kritisk tenkning? 2. Hvordan opplever lærerne at de arbeider med kritisk tenkning sammen med elevene? Resultatene fra studien viser at lærerne anser kritisk tenkning som et sett med ferdigheter, enn som ferdigheter og holdninger som er knyttet sammen. Gjennom denne studien viser det også at lærerne som deltar, tenker på kildekritikk i større grad enn argumentasjon når det kommer til kritisk tenkning. Når det kommer til undervisningen om kritisk tenkning viser resultatene at lærerne anvender metoder og oppgaver som er med på å styrke kritisk tenkning hos elevene. Gjennom intervjuene pekte lærene ut at kildekritikk og argumentasjon er å finne i spesifikke fag. For eksempel at kildekritikk tilhører norskfaget og argumentasjon tilhører samfunnsfag. Samtidig som anser de kritisk tenkning som en viktig del av alle fag og livet generelt. Nøkkelord: Kritisk tenkning, kildekritikk, argumentasjon, naturfag.
dc.description.abstractIn today’s society critical thinking is in general considered a crucial part of life (Lai, 2011). This is becoming evident in the newly published curriculum, where critical thinking is highlighted. Critical thinking and ethical consciousness are values to be included in all levels of education. As pointed out by Sjøberg (2009) critical thinking as a part of science education is important in general not only in education. Furthermore, as a part of science education, it is important to have a critical mindset and to question people and results. To construct reliable knowledge, you have to be able to evaluate and present strong arguments (Osborne, 2014). In this thesis a qualitative interview method has been used to learn how teachers understand and experience critical thinking in science education. The objective of this study is to figure out: how do teachers experience working with critical thinking in science? Two research questions have been drafted to help answer the main question: 1. How do teachers understand critical thinking? 2. How do teachers experience working with critical thinking together with their students? The results from this study show that teachers consider critical thinking as a set of skills rather than a combination of skills and dispositions. Additionally, the results show that the participants consider critical thinking mainly as source criticism. When it comes to educating critical thinking, the results display the use of methods and tasks directly connected to promoting critical thinking. Throughout the interviews, the teachers identified source criticism and argumentation as a part of specific subjects. For example, source criticism as a part of language studies and argumentation as a part of social studies. On the other hand, they considered critical thinking as an important part of every subject and life in general. Keywords: Critical thinking, source criticism, argumentation, science education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Ikke ta alt for god fisk" - En kvalitativ studie om kritisk tenkning i naturfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel