Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBermudez Brataas, Delilah.
dc.contributor.authorHirsch, Lena.
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:01Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470736:22417891
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785079
dc.description.abstractSammendrag Barneskoleelever som lærer engelsk som fremmedspråk, kan ha et anstrengt forhold til lesing og skriving i faget, spesielt på mellomtrinnet. En del elever er positive til engelskfaget, er svært motiverte, og liker å lære et fremmedspråk, men dette kan raskt endre seg. Den kommunikative læringsteorien har tilført nye måter å tilnærme seg fremmedspråkslæring. Denne studien utforsker framskrittet og utviklingen til tre barneskoleklasser som opprinnelig var negative til engelsk som fag, og som endte opp med å være positive til faget og i tillegg oppnådde gode engelske ferdigheter i både skriving, lesing og muntlig. Gjennom to og et halvt år var utvidet lesing som metode brukt i alle skrive oppgaver, og som også inkluderte å lese på forskjellig nivå, tilpasset de forskjellige engelskferdighetene i klassene. Problemstillingen er formulert som “Hvilken effekt har det å lese forenklet og omgjort tekst og nivåbøker på barneskoleelevers motivasjon og skriveferdigheter i engelsk som fremmedspråk”. Målet var at hver elev skulle lese og forstå autentisk tekst for barn og unge, men fokuset i denne oppgaven er resultatet av analysen av det innsamlede materialet, elevtekstene, klasseintervjuene og gruppeintervjuene. Resultatet viser at elevene oppnådde høye engelske ferdigheter ved å bruke utvidet lesing som metode, og uten konvensjonelle metoder som å pugge ord og grammatikk eller bruk av tekstbøker og arbeidsbøker.
dc.description.abstractAbstract Primary school pupils learning English as a foreign language (EFL) may have a strained relationship with reading and writing, especially in the intermediate stage. Some pupils are positive towards English, are highly motivated, and enjoy learning a foreign language, but this often changes. The communicative approach to teaching has offered new approaches to language teaching. This study explores the progress of three primary school classes that were initially negative towards English studies and thereafter became positive towards the subject, achieving good English skills in writing, reading and speaking. For two and a half years, extensive reading (ER) was used with every writing task, including reading at different levels to suit the varying levels of English ability in the classes. This thesis I address is “What effect will reading simplified and elaborated texts and levelled books have on elementary school pupils' motivation and writing ability in English as a foreign language (EFL)”. The goal was that each pupil read and understood authentic texts for children and youth, but the focus of this paper is the results of analysing the collected data, pupils’ texts, class interviews and group interviews. The results demonstrate that the pupils reached high language proficiency in EFL using ER as a method, and without conventional methods of drill exercises in vocabulary and grammar and the use of textbooks and workbooks.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTeaching EFL in Norwegian Primary School
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel