Show simple item record

dc.contributor.advisorRasmussen, Maren S.
dc.contributor.authorRoald, Pernille Madeleine Søderlind
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:49Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79581036:50347530
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785070
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractÅ ha følelser er en del av livet. Alle følelser som et menneske kan oppleve, inkludert de negative, er ikke bare et faktum i livet, de er også viktige å erkjenne. Å vite hvordan man skal håndtere følelser under forskjellige omstendigheter er også viktig. Dette kan elevene lære på skolen gjennom det tverrfaglige emnet helse og livsmestring. Bildebøker kan være en mulig måte å hjelpe elevene med å skaffe seg slik kunnskap, og å gi dem slike ferdigheter. Siden bildebøker ofte skildrer situasjoner hvor karakterer opplever forskjellige følelser, så kan disse situasjonene bli brukt som en kontekst når man skal lære om følelser og hvordan å håndtere dem (Garner & Parker, 2018, p. 292). For å få et innblikk i hvordan en bildebok kan brukes for å lære elevene om helse og livsmestring, har jeg analysert bildeboka My Yellow Balloon av Tiffany Papageorge. Dette er en bildebok som tar for seg forestillingen om sorg. Jeg har foretatt en karakteranalyse og sett på hvordan følelsene til hovedkarakteren er fremstilt gjennom de visuelle og verbale aspektene i bildeboka. Ved å bruke funnene mine har jeg diskutert pedagogiske implikasjoner og forslag til EFL klasserommet.
dc.description.abstractHaving emotions is a part of life. All emotions a human may experience, including the negative ones, are not only a fact of life, they are also important to acknowledge. Knowing how to deal with emotions under different circumstances is also an important aspect. In school, the students could learn about this through the interdisciplinary topic health and life skills. A possible way of helping the students obtain such knowledge, and to provide them with such skills, the teacher could use picture books. Since picture books often depict settings where characters experience different emotions, these settings could be utilized as a context for learning about emotions and how to regulate them (Garner & Parker, 2018, p. 292). In the attempt at discovering how to utilize a picture book to teach students about health and life skills I have analyzed the picture book My Yellow Balloon by Tiffany Papageorge, which is a picture book that presents the notion of grief. I have conducted a character analysis and studied how the emotions of the main character are portrayed through the visual and verbal aspects in the picture book. Utilizing my findings, I have discussed pedagogical implications and suggestions for the EFL classroom.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleUtilizing the Visual and Verbal Aspects of a Picture book to teach Health and Life Skills in the EFL Classroom
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record