Show simple item record

dc.contributor.advisorLie, Tove Grete
dc.contributor.authorBlix, Sigmund
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:49Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:39520593
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785069
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet har jeg tatt for meg problemstillingen: Hvilke tanker og didaktiske refleksjoner har lærere angående bruken av film på ungdomsskolen og hvordan burde man benytte seg av film som læringsverktøy. For å besvare denne problemstillingen har det oppstått underordnede forskningsspørsmål. Oppgavens empiri er hentet fra tre kvalitative intervjuer av ungdomsskolelærere om deres bruk av film i samfunnsfagundervisning. Empirien kommer av lærernes egne holdninger til bruk av film, hvordan elevene arbeider med filmen og hvordan de bruker læringsverktøyet i praksis. For å besvare denne oppgaven har det blitt brukt teori utviklet av blant annet Trond Heum, Christine Hansen og Alf Sjuls Hansen. Denne oppgaven har og hentet statistikk fra en masteroppgave som studerer samme felt skrevet av Jørgen Bergh Høier og Håkon Norberg. Resultatene i denne oppgaven viser at lærerne har gjort seg opp meninger angående hvordan de bruker film i undervisning. Meningene til lærerne er til tider svært ulike og selv om representantene er positive til bruken av film brukes læringsverktøyet ulikt. En mangel som har gått igjen er at lærerne har lite fokus på kildekritikk. Elevene burde og få muligheten til å arbeide mer med oppgaver til filmen hvor man kan sammenligne kilder og drøfte ulike momenter.
dc.description.abstractIn this research project, I have addressed the issue: What thoughts and didactic reflections do teachers have regarding the use of film in upper secondary school and how should one use film as a learning tool. To answer this question, subordinate research questions have arisen. The empirical work of the thesis is taken from three qualitative interviews of junior high school teachers, where they talk about their use of film in teaching. The empirical data comes from the teachers' own opinions about the use of film, how the students work with the film and how they actually use the learning tool. To answer this task, theory developed by, among others, Trond Heum, Christine Hansen and Alf Sjuls Hansen has been used. This thesis has also taken statistics from a master's thesis studying the same field written by Jørgen Bergh Høier and Håkon Norberg. The results of this thesis show that the teachers have formed opinions regarding how they use film in teaching. The opinions of the teachers are sometimes very different and although the representatives are positive about the use of film, the learning tool is used differently. A shortcoming that has recurred is that teachers have little focus on source criticism. Students should also have the opportunity to work more with assignments for the film where you can compare sources and discuss different aspects.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke tanker og didaktiske refleksjoner har lærere angående bruken av film på ungdomsskolen og hvordan burde man benytte seg av film som læringsverktøy.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record