Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØystese, Martin
dc.contributor.authorEinarsen, Selma Danbolt
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:28Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:35273773
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785045
dc.description.abstractBærekraftig utvikling er et mye omtalt begrep som har fått voksende oppmerksomhet de siste årene. Allikevel viser forskning at ungdommer er mindre opptatt av klima i dag enn de var i 2009. Jeg har analysert tre lærebøker gjeldende for ungdomstrinnet, fra tre ulike år, for å se om ungdommen lærer noe annet i dag enn de gjorde før. Analysen har jeg foretatt ved bruk av kvalitativ metode og kategorisering. Problemstillingen jeg har tatt for meg er; hvordan har fokuset på bærekraftig utvikling endret seg i lærebøker gjeldende for 8. trinn over tid? FN definerer bærekraftig utvikling som en utvikling som imøtekommer dagens behov, uten å ødelegge for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov. For å oppnå dette mener FN at det må tas hensyn til både naturen, økonomien og menneskets behov. Jeg har sett på hvordan bøkene definerer og forklarer begrepet, og bemerket meg at bøkene legger størst fokus på vern av naturen. Brundtlandkommisjonen har siden 1983 jobbet for en utvikling som tar hensyn til miljø- og naturvern. Kommisjonen påstår at overbefolkning og overforbruk er de største årsakene til klimaendringene. Av bøkene jeg har analysert er det Kosmos 8 (1997) som er mest enig med Brundtlandkommisjonen, mens de andre bøkene kun vektlegger overforbruk som årsak til miljøutviklingen. Jordas bæreevne er et mye omdiskutert tema, om hvordan jordas matressurser skal fordeles likt mellom den voksende befolkningen. Med fokus på Thomas Malthus (Wills, 2011) og Ester Boserup (Wills, 2011) sine teorier, har jeg funnet ut at bøkene har over årene gått fra et malthusiansk fokus, der forandring er tvingende nødvendig, over til et mer optimistisk blikk på at ny teknologi og metoder vil løse problemene. Ny teknologi og modernisering er det mange påstår at er løsningen på miljøkrisen, og andre mener at menneskene må gå bort fra vekst og innrette oss etter naturen. Etter min analyse har jeg funnet ut at den første boka lener seg mest mot avvekst, den andre boka snakker lite om løsninger på problematikken og den siste boka legger frem og viser til begge teoriene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftig utvikling i lærebæker på ungdomsskolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel