Show simple item record

dc.contributor.advisorLie, Tove Grete
dc.contributor.authorBjørnerud, Marina Røer
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:12Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80062743:34489970
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785029
dc.description.abstractI denne oppgaven belyses problemstillingen; hvordan opplever fire femteklassinger nyheter, formidlet gjennom NRK Supernytt? For å bistå i besvarelsen tilhører fire underspørsmål som dreier seg om barnas forståelse av nyheter, barnas engasjement rundt nyheter, hvordan potensielt skremmende nyheter påvirker barn, og om nyheter bidrar til en fellesskapsfølelse. Til besvarelse av problemstilling har jeg gjennomført tre kvalitative intervjuer av fire elever i femteklasse. I tillegg benyttet meg av en abduktiv metode og anvendt teori som baserer seg på barnas plass i nyhetsbildet, skremmende nyheters påvirkning på barn, og hvordan barnas inkludering i den offentlige sfæren kan bidra til økt demokratifølelse. De mest sentrale funnene er hvordan informantene forholder seg til nyhetene vist gjennom NRK Supernytt på ulike måter. Enkelte ønsker en større nyhetsoppslutning i programmet, og anser dominansen av myke nyheter som overflødig. Disse funnene støttes av tidligere forskning, herav Lorgen sin doktorgradsavhandling fra 2019 om «Nyheter for barn og forestillinger om barndom». Det viser seg gjennom denne forskningen at barn og unge har samme behov som voksne til å være oppdaterte på nyheter, og det er grunner for å følge med på det som skjer i verden.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFemteklassingers opplevelser av nyheter gjennom NRK Supernytt
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record