Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjæveland, Yngve
dc.contributor.authorSelsjord, Kristiane
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:03Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:36831185
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785016
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven er knyttet til samfunnsfagemnet MGLU3511 Samfunnskritikk, medborgerskap og forskningsmetode for samfunnsfag (5-10), og har følgende problemstilling: På hvilken måte fremstilles det samiske folket i to norske samfunnsfagbøker for elever på 6.trinn basert på Kunnskapsløftet av 2006? Målet med oppgaven er å se på sammenhengen mellom fremstillingen av det samiske folket i de to valgte lærebøkene og den aktuelle læreplanene de ble utformet på bakgrunn av. Det teoretiske grunnlaget er basert på Kunnskapsløftet 2006 i tillegg til relevant teori knyttet til fremstilling av det samiske folket, ved å vise til relevante begreper som stereotypi, inkludering og indigenisering. Den metodiske tilnærmingsmåten som er benyttet, er en kvalitativ innholdsanalyse, som tar sikte på å sammenfatte innhold i en tekst som videre skal tolkes i lys av Kunnskapsløftet 2006. I undersøkelsen har jeg valgt å ta for meg to samfunnsfagbøker for 6.trinn, Midgard 6. samfunnsfag for barnetrinnet og Gaia 6. Samfunnsfag for barnetrinnet. Begge lærebøkene er aktuelle da begge er utgitt i 2007 og er utviklet på bakgrunn av Kunnskapsløftet i 2006. Når det kommer til resultatene av analysen, så samsvarer Gaia 6. Samfunnsfag for mellomtrinnet i større grad med læreplanen og dens kompetansemål enn Midgard 6. Samfunnsfag for mellomtrinnet gjør.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFordypningsoppgave – MGLU3511 Samfunnskritikk, medborgerskap og forskningsmetode for samfunnsfag (5-10).
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel