Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaliks, Jakob
dc.contributor.authorVestå, Ragnhilde
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:00Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:36755969
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785011
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI august 2020 ble en ny læreplan tatt i bruk. LK20 består av tre tverrfaglige tema som elevene skal arbeide med i ulike fag i skolen (Utdanningsdirektoratet, 2018). Den tverrfaglige tilnærmingen skal hjelpe elevene med å se sammenhenger på̊ tvers av fagene. I ett av målene i den tverrfaglige læreplanen er terroraksjonen som utspant seg i regjeringskvartalet, og på Utøya 22. juli 2011 nevnt spesifikt (Utdanningsdirektoratet, 2020). Her vil jeg nevne at samfunnsfag er det faget som har hovedansvar for hvordan dette temaet jobbes med i skolen. I denne oppgaven skal jeg se på hvordan skolen kan jobbe med temaet rundt terroraksjonen 22. juli slik at elevene får størst mulig læringsutbytte av undervisningen. Våren 2021 hadde jeg praksis i en 10. klasse. Jeg utførte en spørreundersøkelse til elevene i klassen der jeg ønsket å finne ut av hva elevene kunne før timen, hva de lærte og hva som kunne blitt gjort annerledes. Problemstillingen min for denne oppgaven er derfor: Vil undervisningsopplegget satt sammen av 22. juli senteret og Wergelands senteret få elevene til å nå kompetansemålet fra læreplanen om demokrati og medborgerskap? Jeg og en medstudent har gjennomført samme undervisningsopplegg, og spørreundersøkelse på to ulike skoler i Trøndelag. Vi skal ha en identisk del i oppgaven, der vi diskuterer likheter og forskjeller i de to klassene. For å svare på̊ min problemstilling har jeg brukt artikler og aktuell faglitteratur. Jeg har støttet meg til teori om 22. juli, teori om krisedidaktikk, politiske og moralske innganger til kriser, og litteratur som omhandler katastrofer. Jeg har også brukt den nye læreplanen i samfunnsfag for å finne kompetansemål, og tverrfaglige tema som støtte i teoridelen og i drøftingen. Gjennom arbeid med denne oppgaven har jeg tilegnet meg ny kunnskap som tilsier at undervisningsopplegg rundt 22. juli må få en større plass i skolen. At 22. juli skal inn i læreplanen for tiende trinn, vil hjelpe og forplikte skolen og lærere å føre undervisning om tema. Jeg har også̊ kommet fram til at det finnes flere måter å arbeide med 22. juli på̊ i samfunnsfagundervisningen. Dette har jeg sett ved bruk av mitt valgte undervisningopplegg. Hvordan dette opplegget var knyttet til elevenes læringsutbytte kan du lese videre om i denne FoU-oppgaven.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDidaktikk i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel