FoU-oppgave kandidatnummer 10012
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784981Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Denne oppgaven omfatter en dokumentanalyse og en komparativ studie av to utvalgte lærebøker fra ulike lærebokforlag brukt på 8. trinn, og hvordan de forholder seg til klima og menneskelig påvirkning. Videre tar oppgaven for seg hvilke konsekvenser dette kan gi for klimaundervisningen. Dokumentanalysen viser tegn til at ulike lærebokforlag og forfattere har litt ulike oppfatninger av de pågående klimaendringene og -utfordringene, og konsekvensene av dette. Det sås blant annet i den ene læreboken tvil om hvorvidt menneskelig aktivitet har stor påvirkning på klimaet gjennom drivhuseffekten, mens menneskelig aktivitet beskrives som den utløsende årsaken for de klimautfordringene vi står ovenfor i dag i den andre. Bøkene bruker illustrasjoner på litt ulike måter i kapitlene jeg undersøkte, hvor den ene i større grad fokuserer på bilder for å skape et engasjement hos leserne enn den andre. Romanalysen viser at bøkene har avsatt 27% og 32% til klima. Det diskuteres i oppgaven hvilke konsekvenser nyanseforskjeller i lærebøkers framstilling og tilnærming til klima kan ha for klimaundervisningen. Lærebøker brukes av lærere, i ulik grad, som et hjelpemiddel for å tilrettelegge undervisningen. Skolens rolle er å utdanne klimabevisste elever, samtidig som undervisningen er flersidig. Det er også ønskelig at undervisningen er så upartisk som mulig, slik at lærerens holdninger til tema ikke blir for tydelige. Undervisningen bør legge opp til at elevene selv danner holdninger om klimaet. Dette er lettere sagt enn gjort, og forskning viser at lærernes egne synspunkter som oftest kommer fram i undervisningen, selv om lærerne gjør sitt ytterste og legger opp strategier for å unngå at deres holdninger skal smitte over på elever.