Show simple item record

dc.contributor.advisorAasetre, Jørund
dc.contributor.authorEngelstad, Håkon Undheim
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:33Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:34460187
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784979
dc.description.abstractI denne forskningsoppgaven er tema og problemstilling rettet mot bærekraftig utvikling i geografifaget på ungdomsskolen. De valgt lærebøkene vil bli drøftet opp imot en teori av Jerome Bruner, spiralprinsippet. Analysen blir gjennomført ved bruk ved en kvalitativ dokumentanalyse, i tillegg til en kvantitativ innholdsanalyse. Det legges til grunn fire kategorier for å analysere innholdet, det er romanalyse, klima og miljø, ressurser og arbeidsoppgaver. Oppgaven legger frem flere funn som gir drøftingsarbeidet mulighet til å svare på om det er en gradvis utvikling i kompetanse om bærekraftig utvikling og om det er sammenheng i innhold mellom en 8. trinns og 10. trinns lærebok i geografi. Resultatet av forskningsarbeidet er at Geografi 8 i større grad presenterer hva klima er og hvilke miljøproblemer vi har, mens Geografi 10 i større grad ser på grunner til miljøproblemene og muligheter det kan løses på. Geografi 10 bygger videre på mye av innholdet i Geografi 8, og det kan dermed argumenteres for at spiralprinsippet passer til lærebøkene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftig utvikling i lærebøker
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record