dc.description.abstract | I denne forskningsoppgaven har jeg tatt for meg lærerens bruk av digitale kartressurser i skolesammenheng, og har i den anledningen benyttet meg av kvalitativt intervju, og intervjuet tre lærere fra praksisskolen jeg var på. Det forsøkes i oppgaven å svare på i hvilken grad lærere benytter seg av digitale kartressurser i undervisning og i forberedelsene av undervisningen, samt hvilke digitale kartressurser de kjenner til. Det kommer frem i intervjuene at lærerne føler seg usikre, og mangler kompetanse på feltet, og av den grunn i liten grad benytter seg at digitale kartressurser i undervisning eller i grunnlaget for undervisningen. Kartressursene lærerne kjenner til ser ut til å være hentet i fra hverdagslivet deres, og ikke fra skolens regi. Jeg forsøker i oppgaven å knytte lærernes usikkerhet opp mot begrepet Literacy, samt hvordan læreplanen legger opp til kartbruk. I drøftingsdelen blir det forsøkt tatt opp ulike utfordringer med kartlæring som lærerne trekker frem. | |