Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErvik, Hilde
dc.contributor.authorAashamar, Johannes Bakke
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:23Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80060232:36576303
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784963
dc.description.abstractTverrfaglige tema er et nytt begrep som ble innført med ny læreplan i 2020. Bærekraftig utvikling som er et av de nye temaene, blir dermed satt tydeligere på dagsorden i undervisningen. Hvordan uteskole kan være en arena for å undervise om bærekraftig utvikling, er et spørsmål som denne oppgaven drøfter. Målet med undersøkelsen er å finne ut hvilke faktorer som gjør at læreren legger til rette for undervisning som uteskole i nærområdet. Undersøkelsen som er gjort, baserer seg på intervju av to lærere som underviser på ungdomstrinnet i Trøndelag. Analyse og drøfting av intervjuene med lærerne er gjort i lys av blant annet teori om bærekraftsdidaktikk, og uteskoleundervisning. De viktigste funnene viser at uteskole blir i svært liten grad tatt i bruk i undervisningen deres generelt, men også når det kommer til bærekraftig utvikling som tema. Uteundervisningen virker å kreve mer ressurser til planlegging, gjennomføring og i vurderingsarbeidet, som lærerne ikke har tid til. Samtidig virker det som at lærerne ikke har nok kompetanse om nærområdet, som gjør at de føler seg ukomfortabel med å undervise ute. Sammen med et stort tidspress for lærere i skolen, virker dette å være de største utfordringene for lærerne. Det diskuteres også hva disse funnene har å si for undervisning av bærekraftig utvikling som tema.
dc.description.abstractInterdisciplinary topics are a new concept that was introduced with a new curriculum in 2020. Sustainable development, which is one of the new topics, is thus put more clearly on the agenda in teaching. How outdoor school can be an arena for teaching about sustainable development is a question that this thesis discusses. The aim of the study is to find out what factors make the teacher facilitate teaching as an outdoor school in the local area. The survey that has been done is based on interviews with two teachers who teach at the lower secondary level in Trøndelag. Analysis and discussion of the interviews with the teachers has been done in light of, among other things, theory of sustainability didactics, and outdoor school teaching. The most important findings show that outdoor school is to a very small extent used in their teaching in general, but also when it comes to sustainable development as a theme. Outdoor teaching seems to require more resources for planning, implementation and assessment work, which teachers do not have time for. At the same time, it seems that the teachers do not have enough competence about the local area, which makes them feel uncomfortable teaching outside. Together with a great time pressure for teachers in the school, this seems to be the biggest challenges for the teachers. It is also discussed what these findings have to say for teaching sustainable development as a topic.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftig utvikling med uteskole
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel