• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers demokratiforståelse og FNs demokratiindeks

Stenberg, Frida
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:80922429:39257949.pdf (974.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2784955
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [4095]
Abstract
Kunnskapsrike studenter er et mål for undertrykkende regimer. Grunnen til at de blir sett på som ett trussel fra disse regimene er da de ofte har kunnskap angående demokrati og ulike rettigheter, der de kan foreta demonstrasjoner for nettopp å fremme dette. Det er derfor viktig at demokrati og medborgerskap får er viktig rolle i undervisningen, da utdanning kan være med på å vedlikeholde demokratiet eller fremme det. I Norge har demokrati og medborgerskap kommet inn som et tverrfaglige tema i den nye læreplanen. Ut i fra bevisstheten rundt dette har jeg sammenlignet kunnskapen og forståelsen rundt demokrati hos elever i ulike land og sammenlignet disse med landenes demokratiindeks. Kunnskapen og forståelsen elevene har til demokratiet har allerede blitt undersøkt gjennom ICCS, og det er denne dataen jeg presenterte i oppgaven. Demokratiindeksen har jeg også anvendt fra allerede gitte data fra FN. Dataen til begge undersøkelsene tok jeg deretter å satte opp mot hverandre, sammenlignet og sett om de samsvarer, som også er en del av min problemstilling. Jeg har også testet signifikansen mellom disse variablene gjennom en korrelasjonsanalyse. Hovedfunnene i oppgaven var at variablene i korrelasjonsanalysen ikke var signifikante, da den hadde et svar på 0,341 som er moderat. Dette indikerer at samsvaret i elevers kunnskap og i hvilken grad landet er under et demokrati er liten.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit