Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorStenhaug, Margrete
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:11Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80062743:34470602
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784953
dc.description.abstractSammendrag Forskning og statistikk viser at det eksisterer kjønnsforskjeller i skolen. Forskjellene mellom kjønnene har økt på flere områder og det er en urovekkende utvikling som førte til at regjeringen i 2019 satte ned et utvalg for å se på årsaker til dette og komme med forslag til hva som kan gjøres for å minske forskjellene. Det er lite forskning som faktisk kan si noe sikkert om årsakene til kjønnsforskjellene. Jeg ønsket derfor å se nærmere på dette og forsøke å finne noen svar som kunne benyttes som empiri på om og hvordan elevene opplever at det er forskjeller mellom kjønnene i skolen. Jeg valgte å benytte en kvalitativ metode ved bruk av tekstanalyser basert på anonyme spørreskjema med tre ulike spørsmål som skulle besvares av en skoleklasse på tredje trinn. Det var avkrysning for kjønn slik at jeg kunne analyser om kjønnenes svar varierte eller var ensartet. Spørsmålene var utformet slik at jeg kunne få svar på om elevene opplever at lærerne forskjellsbehandler kjønnene og om elevene selv opplever at det er forskjeller på kjønn, på hvilken måte de opplever forskjeller og hva som kan gjøres for å unngå kjønnsforskjeller. Teori viser at det eksisterer biologiske forskjeller mellom kjønnene og teori om at guttene er senere modne enn jentene og at det kan føre til ulik kognitiv utvikling som kan bety at jentene tidligere passer bedre inn slik som skolen er tilrettelagt. Også ulike forventninger til gutter og jenter som følge av ulik habitus hvor guttenes spilleregler kommer skjevere ut i møte med skolens forventninger om å sitte stille og konsentrere seg kan ha betydning. Teori om at innvirkningen lærerens holdninger har til elevene og kjønn vil påvirke elevenes atferd og motivasjon. Funnene viser at det trolig er flere og sammensatte årsaker til at elevene mener at det eksisterer kjønnsforskjeller i skolen. Majoriteten av informantene mente at det eksisterer kjønnsforskjeller på skolen. Funnene ble etter koding gruppert i kategoriene ulik atferd, stereotypiske holdninger og lærerens holdninger. Innen disse tre kategoriene var det utdrag fra tekstanalysene som skilte seg ut og ga holdepunkt for at elevene mente det var kjønnsforskjeller.
dc.description.abstractSummary Research and statistics shows that there is gender differences in the school system. The differences between genders has increased in some areas and that is a disturbing development which led to the government in 2019 set up a committee to look at the reasons for this and come up with suggestions on what can be done to reduce the differences. It is not much research that can say something for sure about the cause of the gender differences. I therefore wanted to take a closer look into this and try to find any answers that could be used as empirical data on if and how the pupils experience that it is a difference between the genders in school. I choose to use a qualitative methodology with the use of text analysis based on a anonymous questionnaire with three different questions that I gave to a class of third graders to answer. On the questionnaire it was a check box asking if they were a boy or a girl so that I could analyze if the genders answers varied or were uniform. The questions were designed so that I could get answers on if the pupils are experiencing that the teachers are treating them different based on their genders, if the pupils themselves are experiencing that it is differences between the genders, in what way do they experience the differences and what can be done to avoid gender differences. Theory shows that there is biological differences between the genders and also on that the boys use a bit more time to mature than the girls and that this can lead to different cognitive development which can mean that the girls at a earlier age fits into the way the school system is arranged. Also different expectations for boys and girls as a result of different habitus where the boys play rules comes out not so suiting for the schools expectations on sitting quietly and concentrate, could have importance. Theory on the impact of the teachers attitude to the pupils and genders will affect the pupils behaviour and motivation. My answers and results shows that there is probably more and compound causes to the fact that the pupils thinks there is gender differences in school. The majority of the informants meant that there is existing gender differences. The results were after coding placed in different categories, behaviour, stereotypical attitudes and the teachers attitude. Within these three categories there was a excerpt from the text analysis that stood out and gave a holding point for the pupils that said it actually was gender differences.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsforskjeller i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel