Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig.
dc.contributor.authorStubsjøen, Maren.
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:06Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:39458151
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784946
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for oppgaven er demokrati og medborgerskap, og teksten ser på ulike faktorer som kan påvirke elevers interesse for politikk og samfunnsspørsmål. Man vet blant annet at forskjellen i kunnskap om demokrati og medborgerskap har økt mellom kjønnene. I tillegg til dette viser tidligere forskning at familien er en svært viktig faktor når det gjelder ungdommers deltakelse og interesse for politikk og samfunn. Av den grunn ønsker jeg å skrive en oppgave som ser nærmere på sammenhengen mellom tekstens hovedproblemstilling og fire underproblemstillinger. Oppgavens hovedproblemstillingen lyder som følger: “hvilke faktorer påvirker elevers interesse for politikk og samfunnsspørsmål?”. De fire underproblemstillingene jeg ønsker å undersøke er om kjønn, foreldres utdanningsnivå, foreldres interesse for politikk og samfunnsspørsmål og foreldres samtaler med barna om politikk og samfunnsspørsmål kan påvirke tekstens hovedproblemstilling. Oppgaven baserer seg i all hovedsak på tidligere forskning knyttet til de ulike underproblemstillingene. Noe teori som er relevant for oppgaven vil også bli presentert. Det ble valgt en kvantitativ metode i arbeidet med denne oppgaven. Jeg har ved å bruke resultater fra ICCS-undersøkelsen fra 2016 undersøkt om de ovennevnte faktorene kan påvirke elevers interesse for politikk og samfunnsspørsmål. Oppgavens funn viser at flere av faktorene nevnt som tekstens underproblemstillinger kan ha innvirkning på elevers interesse for politikk og samfunnsspørsmål. Spesielt faktorer knyttet til elevenes familie viste seg å ofte ha sammenheng med elevenes interesse. Det mest oppsiktsvekkende funnet omhandlet foreldres utdanningsnivå og barns interesse for politikk og samfunnsspørsmål, der flere av elevene fra lavere sosioøkonomiske grupper svarte at de var veldig interesserte i politikk og samfunnsspørsmål. En spekulasjon er om dette resultatet kan være knyttet til elevers bakgrunn, og da tenkes det i all hovedsak på innvandringsbakgrunn.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke faktorer påvirker elevers interesse for politikk og samfunnsspørsmål?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel